Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Evropa bez volantu: Zrušíme spalovací motory – a s nimi i svobodu?  

Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem. Oficiálně ve jménu boje proti změně klimatu. Ale co když si právě teď, tiše a nenápadně, bereme něco mnohem většího? Možnost vlastnit auto. Cestovat bez omezení. Rozhodovat se sami. Co když přechod na elektromobilitu není jen změna pohonu – ale konec jedné éry?

  • evropa-bez-volantu-zrusime-spalovaci-motory-a-s-nimi-i-svobodu

 

Stroj, který změnil svět

Když Bertha Benzová v roce 1888 ujela první dálkovou jízdu automobilem, šlo o víc než o technický experiment. Šlo o odvahu, nezávislost, průlom. Auto nebylo jen dopravní prostředek – byl to symbol nové doby. A Evropa byla u toho od začátku.

Z Kopřivnice vyjel Präsident. Z Francie přišly inovace v pohonu. Itálie přidala vášeň, Německo technickou přesnost. A Ford z Ameriky to všechno rozšířil mezi miliony lidí. Auto se stalo nástrojem svobody – a zároveň páteří průmyslové civilizace.

 

A dnes? Zákaz. Bez diskuze

V roce 2035 se mají v celé EU přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem. Všechny – od malých hatchbacků po užitkové vozy. Zůstane jen elektromobil. Jeden typ technologie. Jedna možnost.

Jenže – realita není tak čistá jako brožury Evropské komise.

Elektromobil není pro každého

Říká se, že elektromobil je budoucnost. Ale pro koho vlastně?

Základní městská vozítka začínají na ceně, která ještě včera stačila na rodinný kombík. Kdo chce něco většího, bezpečnějšího nebo s dojezdem přes 300 kilometrů, musí sáhnout hluboko do kapsy. A kdo sní o SUV nebo praktickém pracovním autě, dostává se do milionových částek.

Zatímco spalovací auta si ještě stále může dovolit většina střední třídy, elektromobily zůstávají – navzdory dotacím a kampaním – luxusním zbožím. A to je problém. Ne pro bohaté. Ale pro zbytek.

Technologie, která je prezentována jako univerzální řešení, ve skutečnosti rozděluje společnost. Na ty, kteří si ji mohou dovolit – a na ty ostatní, kteří dostanou aplikaci, sdílené auto a omezený dojezd.

Tvrdí se, že elektromobilita je demokratická. Ale opak je pravdou. Pokud bude jedinou legální možností, stane se paradoxně nejvíc nedostupnou technologií moderní éry. Z auta – kdysi prostředku svobody – se stane znak příslušnosti k vyšší třídě.

A až v roce 2035 zmizí z trhu poslední spalovací modely, bude tahle nerovnost oficiálně schválena zákonem.

 

Infrastruktura? Městská. A nedostatečná

Nabíječky přibývají – ale ne tam, kde je lidé skutečně potřebují. Ve městech rostou. Na venkově chybí. A když už je najdete, není jisté, že budou volné. Někde trvá nabití hodinu. Jinde čekáte, až se vůbec dostanete na řadu. V zimě klesá dojezd, baterie stárne. A výměna? Po 8–10 letech vás čeká faktura ve výši malého vozu.

 

A baterie hoří

Elektromobily nejsou automaticky nebezpečné – ale jejich baterie mají rizika. V roce 2023 shořelo na lodi Fremantle Highway přes 4 000 aut, když se vznítily baterie. V roce 2022 se potopila loď Felicity Ace. Opět kvůli elektroautům.

 

Ekologická budoucnost nebo iluze?

Baterie potřebují lithium, kobalt, mangan. Těží se v Africe, Jižní Americe, v podmínkách, které jsou daleko od „zeleného snu“. Tuny vody. Dětská práce. Zdevastované krajiny.

Emise? Elektromobil je čistý jen tam, kde je čistá elektřina. V Polsku, kde se proud vyrábí z uhlí, je uhlíková stopa elektroauta vyšší než u dieselu.

A recyklace? Teprve se rozjíždí. Co uděláme s miliony starých baterií, které budou dosluhovat za deset let?

Průmysl v ohrožení

V Evropě je 13 milionů lidí přímo nebo nepřímo zaměstnáno v automobilovém průmyslu. Jen v Německu má do roku 2035 zaniknout přes 190 000 pracovních míst. V Česku se mluví o tisících – hlavně v regionech, kde jiná práce není.

Čínské automobilky prodávají elektromobily levněji – díky dotacím a levnější výrobě. Evropské značky nestíhají. Brusel reaguje cly, ale obchodní válka s Čínou může mít horší dopad než krize v roce 2008.

Amerika to dělá jinak

Zatímco Evropa si pálí mosty, Spojené státy nechávají dveře otevřené. Kalifornie sice koketuje se zákazem, ale většina států hájí svobodu volby. Místo zákazů podporují alternativy – syntetická paliva, vývoj nových spalovacích motorů, rozvoj technologií. Nechtějí rozložit vlastní průmysl. Chtějí ho přizpůsobit.

A co my? Předplatné místo volantu?

Přechod na elektromobilitu, jak je nyní nastavený, znamená i proměnu vztahu k mobilitě. Vlastní auto – kdysi běžné – bude pro mnohé nedostupné. Zůstane jen sdílená doprava. Aplikace. Čekání.

Možná budeme jezdit ekologičtěji. Ale ne svobodněji.

Auto přestane být nástrojem svobody. Bude to služba. A my – uživatelé. Ne vlastníci.

Co s tím?

Nejde o odmítnutí elektromobility. Jde o odmítnutí slepoty. Elektromobil může být řešením – ale nesmí být jediným. Potřebujeme volbu. Syntetická paliva, hybridy, efektivní spalovací motory. Ne zákaz. Ne regulovanou budoucnost.

Evropa stála u zrodu automobilismu. A může být i u jeho transformace – pokud si zachová rozum. Nezničme jeden z největších evropských úspěchů kvůli ideologii.

Závěr: Křižovatka rozhodnutí

Automobil byl symbolem 20. století. Ne kvůli technice, ale kvůli tomu, co umožnil – nezávislost, pohyb, volbu.

Dnes se máme rozhodnout, zda tohle všechno vyměníme za jednotné řešení, které není dostupné, není bezpečné, není čisté – a hlavně není pro všechny.

Možná je čas říct jasně: chceme čistší budoucnost. Ale ne bez volantu.

+ VIDEO ---------------------------------------

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Komentáře  

#1 Dusan Janto 2025-07-24 09:38
EU na čele s Bruselom spolok bláznov .
Citovat

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře