Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Držte BIS co nejdále od škol

Tajné služby se snaží ovlivňovat výuku ve školách především v totalitních režimech. Pokud se o totéž pokouší česká BIS, lze říci, že stále pracuje v duchu sovětských tajných služeb, jak je známe z období před rokem 1989...

  • drzte-bis-co-nejdale-od-skol

Kvůli nedávné schůzce ředitele Bezpečnostní informační služby Michala Koudelky s ministrem školství Robertem Plagou se opět objevily ve většině médií výtky k výuce dějepisu v českých školách. Je s podivem, že kratičká poznámka pod čarou ze zprávy BIS vzbudila tak velký rozruch. Není totiž podložena žádnými argumenty ani ilustrativními příklady a v této podobě má spíše charakter spekulací, nebo dokonce poplašné zprávy.

Ocitujme si příslušnou část této poznámky: „Moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin a proruským panslovanstvím je do jisté míry zasažena i výuka českého jazyka, resp. literatury (národní obrození).“ Pokud se podíváme do učebnic dějepisu pro základní a střední školy, žádnou „sovětskou verzi moderních dějin“ v nich nenajdeme. Pochybuji, že by učebnice, kde by něco takového bylo, získala doložku ministerstva školství. Ani v rámcových vzdělávacích programech, podle kterých si každá škola píše vlastní školní vzdělávací program, nic takového není. Ostatně „dějiny píší vítězové“ a sovětský blok se rozpadl, takže do aktuálních oficiálních kurikulárních dokumentů bylo zaneseno výhradně NATO a EU....

BIS bohužel neuvádí, jakým způsobem její pracovníci dospěli k tak ostrému paušálnímu vyjádření na adresu všech českých učitelů dějepisu. Prozkoumali snad tisíce školních vzdělávacích programů za peníze daňových poplatníků? Nebo se po vzoru filmu Vrať se do hrobu! infiltrovali její agenti do školních lavic? Ať už BIS zvolila jakýkoliv způsob odhalování vnitřního nepřítele státu, její tajná akce ve školách je velmi daleko od toho, co by měla dle zákona činit.

Na webu BIS se píše: „Pokud nejste terorista nebo špión, neohrožujete demokratický systém, bezpečnost a ekonomické zájmy státu, nevyzrazujete utajované informace, nepatříte k organizovanému zločinu, ani nejste v kontaktu s lidmi, kteří ve zmíněných oblastech nemají čisté svědomí, nemusíte se sebemenšího našeho zájmu o vaši osobu obávat.“ Kterou z uvedených položek asi porušují čeští učitelé dějepisu, že na ně agenti zaměřili svou pozornost?

Když může spekulovat BIS, pokusím se vyjádřit svou domněnku, jak poznámka pod čarou v její zprávě vznikla: Školou povinné dítko jednoho z agentů odpovědělo na pravidelnou rodičovskou otázku „Co bylo dnes ve škole?“ takto: „V dějepise jsme si povídali o dobývání vesmíru. Víš, že první umělou družicí by Sputnik a prvním kosmonautem Gagarin ze Sovětského svazu?“ Cože, zhrozil se v duchu tatínek, co je to za sovětskou verzi moderních dějin... „A v češtině jsme se učili, že ruština, čeština a polština jsou slovanské jazyky.“ Panebože, co je to za panslovanství, obrátil oči vsloup otec... „Příští rok si prý budeme moci vybrat, zda se kromě angličtiny budeme jako další cizí jazyk učit němčinu, ruštinu nebo francouzštinu.“ Šálí mě snad sluch, řve agent BIS, kdo vybral tuhle proruskou základku pro mého syna, jdu si okamžitě promluvit s manželkou... O tom, že v literatuře se zrovna probírá národní obrození a srovnávají se názory Kollára z jeho knihy Slávy dcera s Palackého ideou austroslavismu, raději pomlčme, protože to by vytočeného otce přivedlo k infarktu.

Ani vyjádření ministra školství nebylo příliš šťastné, protože rázně neodmítl spekulace BIS. Politici by do obsahu výuky ve školách neměli vůbec zasahovat. A pokud se k němu budou vyjadřovat, měli by si zjistit alespoň základní fakta. Robert Plaga nechal umístit na web MŠMT svůj výrok „Já si skutečně myslím, že třeba v dějepise je nezbytné, abychom se posunuli. A řekli si zcela jasně, kde má být těžiště této výuky, a měly by to být novodobé dějiny a ne třetihory.“ V dějepise se samozřejmě třetihory nevyučují – začíná se pravěkým člověkem. Veřejnost přejde takový výrok bez povšimnutí, ale v očích učitelů dějepisu kvůli podobným nekompetentním prohlášením prestiž ministra výrazně klesá.

A vážně už učitelé nemohou brát ani Českou školní inspekci, když člen jejího vedení Ondřej Andrys do médií prohlásí: „V dějepise pro samé dinosaury není prostor věnovat se 20. století.“ (Novinky.cz). Dinosauři se samozřejmě v dějepise neučí. Rámcové vzdělávací programy začínají pravěkem a končí novodobými dějinami, takže 20. století v nich nechybí, což respektují jak učebnice, tak učitelé dějepisu. Úkolem České školní inspekce je hodnotit školy. Kdo jiný by měl vědět, co je povinné vyučovat, když ne její zaměstnanec.

Z citací BIS, MŠMT nebo ČŠI by se mohlo zdát, že čeští učitelé dějepisu jsou nastrčení agenti cizí mocnosti, kteří vyučují něco, co nemají v učebnicích, a naopak neučí to, co dle závazných dokumentů vyučovat musí. Pravdou ale je, že máme nekompetentního šéfa BIS, ministra školství i pracovníka České školní inspekce...

Nechte prosím učitele učit, nezasahujte jim do jejich práce a nepomlouvejte je v médiích, tím uděláte pro české školství nejvíce. Pusťte k revizím rámcových vzdělávacích programů učitele z praxe a přestaňte je utajovat před školami. Zrušte Českou školní inspekci, jak to dávno udělali ve Finsku. A držte BIS hodně daleko od škol.

Autor: Radek Sárközi

Zdroj: https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=698083

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Komentáře  

#1 Jaroslav Martínek 2019-01-27 19:50
Všichni, kdo jsou podezřelí na spolupráci s STB v minulém režimu (i když třeba nespolupracoval i), tak jsou vláčeni špínou tohoto režimu. Nelze spolupráci ministra Plagy s Koudelkou z BIS hodnotit stejně odpudivě? Vždyť BIS dělá stejnou práci pro tento režim, jako dělala STB v minulém režimu?
Citovat

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře