Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Gripen F-16 aneb několik vět k nadzvukovým stíhačkám

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

Opět se roztáčí kolotoč jednání, informací a dezinformací ohledně vyzbrojení českého letectva nadzvukovými stíhačkami.
Prvně se budu snažit vyvrátit jeden nesmysl. Česko může být podle některých chráněno našimi drahými a nevyužitými lehkými bitevníky Aero L-159 Alca místo nadzvukových stíhaček. Jedná se o dlouhodobě se objevující blábol, který se projeví při pouhém zjištění maximální rychlosti Alcy. Ta je v závislosti na podmínkách kolem 900 km/h, což je cestovní rychlost Airbusu A380. Dostižení a identifikace letadla je tak těmito limitujícími výkony Alcy natolik omezena, že její využití pro takové účely je takřka nemožné, a k tomu ani nebyla vůbec konstruována.

  • gripen-f-16-aneb-nekolik-vet-k-nadzvukovym-stihackam

K americkým stíhačkám F-16 Fighting Falcon:

Současný soubor osob nazývající se vládou je z nějakého důvodu okouzlen těmito stroji tak, že nechce Gripeny a patrně jen dlouhé měsíce vymýšlí způsob, jak se jich takticky zbavit, což potvrzuje nejen velmi vlažný přístup k vyjednávání se švédskou stranou, dlouhodobý odpor modrých ptáků ke Gripenům a naopak kladný vztah k americké technice, ale i uniklé diplomatické depeše zveřejněné na wikileaks. Marc Lanthemann ze Stratforu měl totiž v diplomatické korespondenci napsat: „CzR wants a batch of F-16s like Poland. It needs supersonic. It doesn’t really want the new Grippen. CzR is begging the US right now for F-16s. The US said it would sell them, but at an exorbitant price. They are far too expensive for CzR who has had to slash some of theirdefense budget because of the financial crisis.“ (překlad je uveden v odkazu na aktuálně.cz).

Vše zatím směřuje podle mě k úplnému vymrhání časového prostoru pro rozhodnutí a k následnému předložení neodolatelně výhodné nabídky na stroje made in U.S.A. v časové tísni, která ospravedlní další obchod s mnoha otazníky.

F-16 v posledních modifikacích není stroj, který je špatný nebo není schopen plnit vše, co od něj naše armáda požaduje. Zde je však nutno podotknout, že i když první vzlet prototypu YF-16 se datuje 2. únorem 1974, F-16 procházel a stále prochází vývojem a dnes vyráběné nebo modernizované verze představují velmi výkonné bojové stroje. Výrobní linka stále běží a výroba se předpokládá do roku 2017. Když se píše o náhradě Gripenů stroji F-16, mělo by se psát o jakou verzi a výrobní blok se jedná, a hlavně jestli by šlo o stroje nové, zánovní, mírně olétané, či veterány. O možných řešeních a verzích se však nic nezveřejnilo. Mezi F-16A block 1 a F-16E block 60 je rozdíl asi jako mezi VW Golf I. a poslední generace, a tak nejde obecně tvrdit, že F-16 je zcela zastaralý stroj. Americké, holandské a belgické sklady jsou ale plné starých F-16 vyrobených koncem 70. a v polovině 80. let, které by se jistě hodilo někomu udat. Tyhle stroje nám už jednou nabízeli, ale naštěstí pro naše letectvo se tenhle obchod nerealizoval. Opotřebované F-16 by vyžadovali nákladnou modernizaci a údržbu, kterou by někdo musel zaplatit. Nové se pro nás za současné situace nestihnou vyrobit .

K švédským Gripenům:

Léta služby nejen u nás, ale i v Maďarsku prokázala, že tenhle malý bojovník bez potíží funguje v rámci NATO, čímž se vyvrátil často poslouchaný pseudoargument na začátku tohoto tisíciletí. Nedávno si jej vybralo jako náhradu za Northrop F-5 Švýcarsko, a nákup schválilo v referendu, a to hlavně z hlediska nákladů na pořízení a provoz. Náklady na letovou hodinu se uvádí jako nejnižší ze všech současných moderních stíhaček. Ačkoliv Gripen není nejvýkonnější bojový stroj současnosti, pro ochranu vzdušného prostoru představuje podle dostupných parametrů výhodný a možná nejvýhodnější poměr nákladů k tomu, co umí. Posoudit různé částky pronájmu neumím, protože nemám informace o přesném rozsahu služeb, které by za to byly poskytovány, a nemám k dispozici ani údaje o nákladech na případný provoz F-16 u nás včetně dodávky náhradních dílů, motorů, cen za generální opravy a upgrade softwaru atd. Cena za pořízení strojů totiž představuje jen část nákladů na provoz v letectvu.

Závěr:

Máme na Gripeny vycvičené piloty, techniky a vybudované zázemí pro jejich provoz, což stálo hodně peněz. Jenom úvahy o opatření F-16 nebo dokonce F/A-18 Hornet považuji v současné situaci za pošetilost hodnou akorát této vlády, která promrhala čas potřebný pro řádné výběrové řízení. Jako optimální řešení se mi jeví prodloužení pronájmu na několik dalších let s tím, že by během této doby proběhlo řádné, otevřené a necinknuté (asi jsem ještě hodně naivní) výběrové řízení.

Názorná chronologie zpráv:

9.2.2011 – Česko chce F-16, ale vyjma modrých strak o tom jiní neví http://wikileaks.org/gifiles/docs/117802_re-alpha-insight-czech-republic-bmd-us-russia-military-and.html

20.6.2011 – Nečas – BAe nemá šanci s Gripeny, jestli nedorazí všechny informace o uplácení v r. 2001 (jako že všechny určitě nedorazí) http://www.vz24.cz/clanky/vlada-jeste-letos-vypise-soutez-na-nastupce-gripenu/

27.2.2012 – únik tajných informací o zájmu Česka o F-16 http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=734912#utm_medium=newsbox&;utm_source=atlasHP&utm_content=position-4

29.6.2012 – údajná dohoda MO se Švédy http://www.vz24.cz/clanky/e15-obrana-dohodla-se-svedskem-pokracovani-pronajmu-gripenu/

25.7.2012 – Vondra nechce Gripeny http://www.vz24.cz/clanky/podle-vondry-armada-uz-gripeny-za-ty-penize-nechce/

březen 2013 – možná Gripeny nebudou http://www.lidovky.cz/necas-rekl-svedskemu-premierovi-ze-cr-si-nemusi-vybrat-gripeny-pvb-/zpravy-domov.aspx?c=A130315_162055_ln_domov_vsv

květen 2013 – Ve hře jsou F-16 http://zpravy.idnes.cz/nabidka-stihacek-f-16-pro-cesko-djt-/domaci.aspx?c=A130502_094146_domaci_jw

Facebook komentáře