1) Univerzální alibi: Neplníte prodejní plán? Jste zaměstnanci nenáviděn? Nenosíte domů dost peněz? Zdaleka nejen na tyto otázky se na vrcholu hospodářského cyklu špatně odpovídá: Prodává se totiž masově bez ohledu na produkt, zaměstnanci rozmazlovaní prémiemi a manažerskými lichotkami si spokojeně předou u svých počítačů plných domácího videa a nálada shopaholických manželek odpovídá tlustým svazkům jejich butikálních účtů. Růst je v této fázi hodnotou, za jejíž dogmatičnost a sociálně-konsolidující prvek by se nemusela stydět kdejaká česká garážová sekta. Recese sundává růžové brýle z očí a ke slovu se dostává moudro investiční legendy Warrena Buffetta: Teprve odliv ukáže, kdo plaval nahý. Na vrcholu cyklu plevy vytěsňují zrno: Neexistují špatná rozhodnutí, chyby se dělají obtížně a úsměvy jsou automatické. Na vrcholu cyklu neexistuje uvěřitelné vysvětlení neúspěchu. Recese nebo spíše „recesní vědomí“ tento luxus nabízí, a člověk dostává šanci vrátit se ke své chybující přirozenosti. Aneb mýlit se je opravdu lidské.
2) Cenově-spotřební revoluce: Vrchol hospodářského cyklu s sebou přináší řadu dalších, méně příjemně znějících vrcholů. Tak třeba vrchol cenové hladiny, vrchol úrokových sazeb nebo vrchol cen řady investičních i spotřebních aktiv. Jednoduše v duchu očekávání růžových zítřků nám připadají aktuální ceny výhodné. S nadšením tak telefonujeme za tarify, jež by průměrně inteligentní Němec chápal jako nekvalitní humor, v euforii pořizujeme auta nejmenované české kultovní značky, u nichž připlácíme i za dvířka schránky před spolujezdcem, a vzrušeně létáme s aerolinkami, jejichž obchodní model vypadá jako nepovedený historický román. K tomu všemu zveme svého osobního lichváře takřka na pivo, altruisticky podporujeme svého developera a společenský status odvozujeme podle objemu zaplacených bankovních poplatků. Inu vrchol cyklu je drahý a jde do peněz: Pokud jste schopni svou spotřebu na vrcholu cyklu financovat ze svých „provozních“ příjmů, ještě se tak mnoho neděje. Skutečný problém nastane, pokud se financujete dluhem. Tento model je třikrát špatně: Kupujete nejdráže, jak můžete, za úvěr platíte nejvyšší úrok, jaký můžete, a co více – je nanejvýš pravděpodobné, že splácet budete v recesi. Přesto však je poptávka po úvěru právě na vrcholu cyklu nejvyšší. Recesi si představte jako vymýtání maržového ďábla: Auto si najednou můžete koupit i s výbavou odpovídající lidské důstojnosti, telefon u ucha už nepálí jako čerta svěcená voda a kvůli cestě autobusem na španělské Costa Brava už si nemusíte brát o týden dovolené navíc. Za málo peněz najednou dostáváte překvapivě hodně muziky. I taková je recese.
Jaroslav Bukovský
zdroj:http://www.ipoint.cz/zpravy/1128718911-blahoreceni-recesi-aneb-proc-ji-milujeme-i/