Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Smrtící gender

Hodnocení uživatelů:  / 8
NejhoršíNejlepší 

V Británii zakázali reklamu. V dnešní Orwellovské době nic zvláštního, pokud by ztvárnila fiktivního delikventa jiné než bílé pleti, nebo ženu vykonávající domácí práce. Jenže tentokrát bylo důvodem to, že reklama neztvárnila TO.

  • smrtici-gender

TO byla žena. Reklama měla přitáhnout k nákupu počítačového hardwaru, který udělá z vašeho PC raketomet jedniček a nul. V reklamním spotu správně vystoupil vedle bílého mladého uživatele také afrobrit a mladík s asijskými kořeny, smí-li se to tak psát (opravdu nevím, co je zrovna předepsané, doporučené a co ještě povolené). Chybou podle místní rady pro regulaci reklamy ovšem nebylo to, co v reklamě bylo, ale to, co v reklamě nebylo a to TO byla žena, která tam nebyla. Prostě že v reklamě vystupovali tři mladí střapečci a žádná mušlička k nim.

Jako nevím jestli se vyjadřuji dost srozumitelně, ale prakticky se dostáváme do éry, kdy už je závadné i jednání kdy jste neudělali něco, co vám žádný předpis nenařizuje. Protože žádné povinné kvóty na zveřejňování město, moře, kuře, stavení nedílně vedle sebe nejsou a neexistuje ani metodika, podle které by se dalo vypočítat, kolik čeho, kde a kdy se má zmínit. Koneckonců i sama prodejní firma onoho PC mozku správně doložila, že 87,5% jejich zákazníků tvoří mladí muži. Ale bylo jí to hate free platné. Komise rozhodla, že se jedná o škodlivé genderové stereotypy. Sice netuším proč nebyly současně porušeny i gerontové stereotypy, když se ve spotu na pozadí nemihl/a ani žádný stařec/čice o francouzské holi, ale věřím, že členové rady na své sociální nenávisti ještě kladně zapracují.

Ovšem co mě popravdě udivilo je to, proč někomu vadí stereotyp a proč by měl být navíc ještě škodlivý. Možná by si takový člověk při požáru domu rád počkal až ho zraněného ven vynese sličná hasička, když hasič se tam mihl už třikrát, či při půlnočním záchvatu na nemocničním lůžku posečkal na zdravotního bratra, ale já bych na tohle fakt nervy neměl. Tak stejně máme zažité určité stereotypy o klientech gynekologických ordinací, porodních oddělení, anebo třeba o tom, co by vám měl nabídnout escort servis. Dvoumetrový dřevorubec v krajkovém negližé by mě dost nepříjemně překvapil.

Stereotypně také neočekáváme šamana s chrastítky v ordinaci specializovaného lékaře, divadelní scénku při vystoupení filharmonie, kočku na řetězu u boudy, anebo bezdomovce s krabicákem za pultem v lékárně. Stereotypy dávají našemu životu řád a smysl. A koneckonců se je učíme odmala. Proč třeba nevěřit hodným strýčkům, kteří rozdávají dětem před školou bonbóny, pánům, kteří nabízejí studentkám svezení, anebo dvěma zaměstnankyním plynárny, které nesou důchodci osobně přeplatek? Já nevím jak pro vás, ale pro mě jsou tyto osoby rozhodně důvěryhodnější, než parta důchodkyň hrající společně PC hru "kilni ho kulometným sprejem". Ovšem podle rady by zrovna tato reklama byla v pořádku a vyvážená.

Jak by měly vypadat ony neškodlivé newspeak reklamy to vidíme už dnes. Přesně genderově vyvážená parta úderníků a údernic vtrhne do baru a tam se roztančí při popíjení nealko fujtablu, protože s ním začínají žít život naplno, čtyřicetiletý slévač doma u klavíru skládá oslavnou písničku na slevy v supermarketu a nagelovaný týpek za výkřiku "nevyměknem!" si usrkne z malého prcka Fernetu a pak se u toho ksichtí, jako by měl v zádech právě onoho dvoumetrového dřevorubce v krajkovém negližé. Jen bych chtěl upozornit, že zrovínka z tohoto hnoje se za 10 let stane neomylně ten předepsaný stereotyp, ze kterého už nebude cesty zpět.

Protože nepřirozené je lámat násilím něco, co přirozené je.
https://www.idnes.cz/hry/novinky/zakazana-reklama-herni-hw-stereotypy-genderove.A200114_102433_bw-novinky_srp

Autor: Petr Burian

Zdroj: https://petrpetrburian.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=742438

Facebook komentáře