Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Izraelská okupace palestinských území je předmětem mezinárodní spravedlnosti

NICOLAS BOEGLIN

Valné shromáždění OSN přijalo v pátek 11. listopadu drtivou většinou 98 hlasů pro a pouze 17 proti rezoluci, která žádá Mezinárodní soudní dvůr (ICJ), aby rozhodl o důsledcích izraelské nezákonné okupace a kolonizace palestinských území.

Rezoluce nese název "Izraelské praktiky ovlivňující lidská práva palestinského lidu na okupovaném palestinském území, včetně východního Jeruzaléma".

Generální shromáždění OSN vyzývá k mezinárodní spravedlnosti, aby se vyjádřila k okupaci palestinských území Izraelem

Jak se stalo zvykem v případě nesporných vítězství jedněch (a diplomatických porážek druhých), hlasování o této rezoluci nebylo v hlavních mezinárodních médiích z velké části zaznamenáno.

izraelska-okupace-palestinskych-uzemi-izraelska-okupace-palestinskych-uzemi-je-predmetem-mezinarodni-spravedlnosti

V roce 2022, kdy členský stát OSN, jako je Ukrajina, která od 24. února 2022 trpí vojenskou agresí ze strany Ruska, přitahuje pozornost všech mezinárodních médií (s několika rezolucemi samotného Valného shromáždění o respektování územní celistvosti, povinnosti rozlišovat mezi vojenskými cíli OSN a Ukrajiny a povinnosti respektovat územní celistvost Ukrajiny), nebyla tato rezoluce v mezinárodních médiích zmíněna, povinnost rozlišovat mezi vojenskými cíli a civilním obyvatelstvem při vydávání rozkazu k vojenské operaci a nutnost, aby Rusko dodržovalo své další závazky vyplývající z Charty OSN a mezinárodního humanitárního práva), vyvolává toto opomenutí některé velmi závažné otázky.

Nemluvě o zdržení se hlasování a hlasech "proti", které byly zaznamenány během hlasování 11. listopadu 2022.

Není v zájmu každého členského státu OSN a mezinárodního společenství jako takového, aby stejná pravidla, na která se Ukrajina oprávněně odvolává, byla jednotně uplatňována a řádně dodržována všemi ostatními státy, včetně Izraele (poznámka 1)?

Podrobnosti o hlasování ve zkratce

 

Na této fotografii záznamu hlasování převzaté z Times of Israel (vydání z 11. listopadu 2022) mohou naši vážení čtenáři vidět, jak hlasovalo 193 jednotlivých členských států OSN, stejně jako v této poznámce zveřejněné v kostarickém digitálním médiu Delfino.cr (jednom z mála, které bylo v této souvislosti v Kostarice zveřejněno a které oficiálně nevysvětluje, proč se Kostarika rozhodla zdržet hlasování).

Jaká věta v této rezoluci vedla několik států v roce 2022 k tomu, aby přehodnotily svůj postoj ve vztahu k podobným textům odhlasovaným v předchozích letech svým kladným hlasováním? Jaké obavy mohly mít z toho, že požádají mezinárodního soudce, aby podrobně přezkoumal nezákonnou okupaci palestinského území ve světle platných mezinárodních norem?

Kromě 98 hlasů pro a 17 hlasů proti se 52 delegátů zdrželo hlasování a 25 hlasů "nehlasovalo" (nepřítomnost delegáta v době hlasování).

V Latinské Americe se Izraeli a jeho věrnému spojenci USA podařilo získat pouze hlasy "ne" z Guatemaly (a zdržení se hlasování z Kolumbie, Kostariky, Ekvádoru, Haiti, Hondurasu a Uruguaye); zatímco v Evropě se jim podařilo získat hlasy "ne" z Rakouska, České republiky, Estonska, Německa, Maďarska, Itálie, Litvy a Maďarska (a 25 zdržení se hlasování, včetně hlasů z Francie, Španělska, Nizozemska a Spojeného království).

Bolívie a Venezuela jsou mezi "neúčastníky" s rozdílem, na který je třeba poukázat: Venezuela se od ledna 2022 nemůže účastnit hlasování ve Valném shromáždění kvůli nedoplatkům za roční příspěvek jako členský stát.

Jak již bylo uvedeno, hlasování o této rezoluci bylo v mezinárodních sdělovacích prostředcích velmi málo medializováno. Stojí za zmínku, že den předtím (10. listopadu) bylo v oficiální tiskové zprávě OSN informováno o hlasování, které se uskuteční o 24 hodin později na plenárním zasedání OSN (viz oficiální tisková zpráva OSN).

Hlasování Ukrajiny pro tuto rezoluci zřejmě hluboce rozladilo Izrael, který se rozhodl zdržet hlasování o následné rezoluci o povinnosti Ruska nahradit škody způsobené na Ukrajině od 24. února (viz zpráva Times of Israel a naše stručná poznámka k této rezoluci přijaté ve prospěch Ukrajiny 15. listopadu).

Původ žádosti MTS

Tato rezoluce, která usiluje o přiblížení Palestiny mezinárodní spravedlnosti, je velmi podobná té, kterou Valné shromáždění OSN přijalo v předchozích letech, pouze s jedním významným dodatkem týkajícím se žádosti podané Mezinárodnímu soudnímu dvoru pro letošní verzi 2022. Jak si tedy vysvětlit náhlou změnu názoru některých států na tuto otázku?

Nedávný článek v uruguayském tisku poukazuje na změnu postoje uruguayského delegáta v roce 2022 v souvislosti s hlasováním v roce 2021 (viz tisková zpráva El Observador): pozornější tisk v jiných částech kontinentu by potvrdil, že tato změna postoje (zdržení se hlasování namísto hlasování pro) není monopolem Uruguaye a že ve Střední Americe také došlo ke změně postoje bez jakéhokoli vysvětlení ze strany vládních orgánů (pozn. 2).

Co se týče požadavku vzneseného na MTS v rezoluci z roku 2022, vychází z následující skutečnosti, která byla rovněž málo zveřejněna: nedávno zveřejněná zpráva - říjen 2022 - vyšetřovací komise zřízené Radou pro lidská práva o tom, co se stalo v roce 2021 v Palestině - (viz oficiální odkaz a text ve španělštině), zahrnovala ve svých závěrečných doporučeních, že:

"92. Komise doporučuje Valnému shromáždění, aby

(a) naléhavě požádat Mezinárodní soudní dvůr o poradní stanovisko k právním důsledkům pokračujícího odmítání Izraele ukončit okupaci okupovaného palestinského území, včetně východního Jeruzaléma, což se rovná faktické anexi, k politikám, které Izrael používá k dosažení tohoto cíle, a k odmítání Izraele respektovat právo palestinského lidu na sebeurčení, jakož i k závazkům třetích států a Organizace spojených národů zajistit dodržování mezinárodního práva;

(b) předat tuto zprávu Radě bezpečnosti a požádat ji, aby zvážila další kroky k ukončení nezákonné situace vyplývající z trvalé okupace prováděné Izraelem, a vyzvat Radu bezpečnosti, aby požadovala okamžité ukončení trvalé okupace Izraelem".

Je pozoruhodné, že tento návrh v souvislosti s MTS byl okamžitě schválen skupinou států, což svědčí o velmi obratné a přesné diplomatické strategii, jak dosáhnout počtu hlasů zaznamenaných při výše zmíněném hlasování 11. listopadu.

Je třeba také poznamenat, že obsah zprávy, kterou tato vyšetřovací komise předložila v říjnu 2022 a kterou doporučujeme přečíst celou, nebyl v některých mainstreamových médiích příliš rozšířen. Jak se stalo zvykem, izraelský diplomatický aparát nenašel nic lepšího, než se pokusit zdiskreditovat tři členy této komise (viz článek na PassBlue), což už v OSN nikomu neimponuje.

Dvě otázky položené Mezinárodnímu soudnímu dvoru v žádosti o poradní stanovisko

V textu rezoluce A/C.4/77/L.12/Rev.1 se v závěrečné části rezoluce uvádí, že Valné shromáždění OSN zní:

"18. rozhoduje v souladu s článkem 96 Charty Organizace spojených národů požádat Mezinárodní soudní dvůr podle článku 65 statutu Soudního dvora, aby vydal poradní stanovisko k následujícím otázkám s ohledem na pravidla a zásady mezinárodního práva, včetně Charty Organizace spojených národů, mezinárodního humanitárního práva, mezinárodního práva v oblasti lidských práv, příslušných rezolucí Rady bezpečnosti, Valného shromáždění a Rady pro lidská práva a poradního stanoviska Soudního dvora ze dne 9. července 2004:

(a) Jaké jsou právní důsledky pokračujícího porušování práva palestinského lidu na sebeurčení ze strany Izraele, jeho dlouhodobé okupace, osidlování a anexe okupovaného palestinského území od roku 1967, včetně opatření zaměřených na změnu demografického složení, charakteru a statusu Svatého města Jeruzaléma, a přijetí souvisejících diskriminačních právních předpisů a opatření ze strany Izraele?

(b) Jak ovlivňují politiky a postupy Izraele uvedené v odst. 18 písm. a) právní status okupace a jaké jsou právní důsledky tohoto statusu pro všechny státy a pro Organizaci spojených národů?

Jedná se o novou žádost o poradní stanovisko Valného shromáždění OSN, která následovala po žádosti z prosince 2003. Ta vyústila ve stanovisko Mezinárodního soudního dvora z července 2004 k právním důsledkům izraelské výstavby zdi na okupovaném palestinském území. Otázka, která byla mezinárodnímu soudci položena v roce 2003, zněla takto:

"Jaké jsou právní důsledky vyplývající z výstavby zdi postavené Izraelem, okupační mocností, na okupovaném palestinském území, včetně východního Jeruzaléma a jeho okolí, jak je popsáno ve zprávě generálního tajemníka, s přihlédnutím k pravidlům a zásadám mezinárodního práva, včetně čtvrté Ženevské úmluvy z roku 1949 a příslušných rezolucí Rady bezpečnosti a Valného shromáždění?"

V textu poradního stanoviska, které bylo zveřejněno o sedm měsíců později a jehož úplné přečtení doporučujeme, je uvedeno, že rezoluční část - bod 163, 2) - byla přijata 14 hlasy pro a pouze jedním proti, americkým soudcem Thomasem Buergenthalem (pozn. 3). Na tomto dalším odkazu ICJ si můžete přečíst také španělský text tohoto důležitého poradního stanoviska z roku 2004.

zdroj: https://www.mundo24.info/medio-oriente/asamblea-general-de-naciones-unidas-pide-a-la-justicia-internacional-pronunciarse-sobre-ocupacion-de-territorios-palestinos-por-parte-de-israel.html

https://derechointernacionalcr.blogspot.com/

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře