Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Diví se někdo? Aneb situace na trhu tištěných novin

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

Mezi reakcemi na  včerejší  článek "Když blbství kvete – aneb kdy bude slunci zakázáno vycházet na východě?v  diskusi bylo několik těch,  kteří prohlašovali,  že  zmíněná  šestice pánů  jaksi  svou dementní  debatu  myslela  jako  ironii  a  že  hloupý  vlk  jim  na  to skočil a  nepoznal,  že  jde o  ironii.

  • divi-se-nekdo-aneb-situace-na-trhu-tistenych-novin
  • Noviny1
  • Noviny2
  • Noviny 3

Chápu,  že onen  výron  blbství,  z  renomovaných  novinářských  úst, musel  některé příznivce  uvedených  pánů  /  osobně  mám pořád  velkou  afinitu k Taberymu, Šídlovi a Mádlovi/  notně  vyděsit, takže  hledali, sami pro  sebe,  nějaké,  aspon  trochu věrohodné  zdůvodnění,  té  slabomyslné  diskuse.

A  jediné, co se nabízí je  -  ano - že se jedná o ironii!

  Nejde vážení!  Ne tak  jak  píše  a referuje  o Ukrajině  Respekt, ne tak  jak  píší v  téže  věci   Hospodářky  a ne tak  jak  píší  redakční  koryfejové  o  týchž  tématech  na  Aktuálně!    A přidám ještě  jeden  argument – dnes menšinovým majitelem  Respektu  je občan  Schwarzenberg.  Jakkoli  se domnívám, že  do  činnosti  redakce  zasahuje minimálně,  nevěřím,  že  na ni  nemá vliv  vůbec   a že  by  ji nechal  zesměšňovat a  ironizovat  politické  zásady  na kterých stojí. Ne  po tom,  co zmíněné  tištěné  tituly, spolu s  prakticky  všemi dalšími, předváděly  právě  před  rokem  při prezidentských  volbách  a v  týdnech  na  druhé kolo  prezidentského  hlasování  navazujících.  Však si to  ještě  dobře  pamatujeme.

A leckoho  musí napadnout,  že  nyní, ohledně  Ukrajiny,  se  děje  přesně  totéž. Ne, ti pánové svou  diskusi  mysleli  smrtelně  vážně. Jen někteří  – Honzejk, Šídlo a  Mádl osvědčili  více selského rozumu a nadhledu  než  zbylí  písmáci.

Jak před rokem, tak  nyní  opět,  ohledně  Ukrajiny,  jsem  poukazoval na  to,  že  novináři  svou  usilovnou   a zoufalou  jednostranností  dosáhli  jen toho,  že  jsou, v  obou případech,  mezi hlavními  poraženými.

Že ona  neuvěřitelná a  leckdy vysloveně  demagogická  jednostrannost  vede jen a jen k  tomu,  že  ztrácí  to úplně  nejdůležitější, co mohou  svým čtenářům a tedy zákazníkům  nabídnout – totiž  důvěryhodnost!

Ti  z  nás, co ještě  kupují  tištěný  tisk  tak  činí  hlavně  proto,  aby  získali,  pokud  možno, co nejširší pohled  na  tu  část  života  kolem nás,  který  je  zajímá.   A je jedno  jestli  tím zájmem  jsou  afery  celebrit,  zpravodajství  a story kolem fotbalu  či hokeje  nebo  domácí a zahraniční politika.

Ve  všech případech platí  železné pravidlo  – pokud se, navíc opakovaně , přesvědčím, že  to, co jsem koupil  byla  lež či pololež – končím.  Jestliže  ovšem  nezasáhne  nějaký  další  velký  faktor. Osobně  znám  dva  – prestiž  a  nostalgie.  K  té nostalgii   se ještě  dostaneme  dále, kdo nechce  čekat, necht  si vzpomene  na  včerejší  velmi  trefnou  poznámku v tomto  směru od Jardy Hudce.   Na příslušném  místě  textu ji, více méně, svými slovy  zopakuji.  A  také  tam vysvětlím tu prestiž.  Protože  speciálně tenhle  termín,  zatím, v kontextu toho, co  jsem  zatím napsal,  vyznívá  docela komicky. Jsem si toho vědom.

Ted musím odbočit  a  vysvětlit, co mne  přimělo psát zase na tohle  téma. Prostě  včera mi připadlo  rozumné,  trošku se popídit, jak vlastně vypadá  čtenost  hlavních  novinových  titulů  v  zemi. Jestli  čísla  potvrdí, moje  téze  o  prohře  novinářů díky jednostrannému informování.  Ted  vypustím  pasáž, kterou  jsem  měl přichystanou  jako ilustraci. Mám  k  tomu docel a dobrý  důvod. Troufnu si tvrdit,  že  se mi to bude asi  hodit  pro  diskusi.

Na  serveru  Mediaguru. cz   je  čerstvý článek  se zajímavými  a  přehlednými  čísly  na  toto  téma. Které  vám  ted, ve  formě  tří  tabulek (viz. fotogalerie), odprezentuji a  následně okomentuji:

Zdroj: http://www.mediaguru.cz/2014/03/deniky-vstoupily-do-noveho-roku-poklesem-o-8/#.UyB0M5V3sdU

Jsou  to zajímavé tabulky, co říkáte?  Je zcela zřejmé,  že  klasickým  novinám  opravdu  asi  zvoní  hrana. Protože  propad zaznamenaly  všechny  tituly.  Samozřejmě,  že  nejmenší měl  Blesk. Který  je založen  ze  své podstaty  na laciné  senzaci,  velkých a bombastických  titulcích a  co  nejskandálnějších  fotografiích a heslu  – hlavně nepřemýšlet!  To  rezonuje!  Ale v  číslech absolutního  úbytku prodejů  neztratil  tak úplně  málo.   Jenže  Blesk mne  zas    až tak moc nezajímá.

Zajímají  mne tzv. seriozní  tituly. Protože  zmínění  pánové  ze  včerejší  diskuse  jsou právě  z  této sféry. Speciálně  tenhle  sektor  dostal  pořádně  na budku!  Vzpomínáte ještě, kdo byl  tehdy v čele  schwarzenberské  novinářské lobby?  MfD  a Lidovky!  Přijde vám  divné , že  když se rok s  rokem  sejde,  jsou  to  právě  tyhle  dvoje noviny, které  utrpěly  největší ztráty  ohledně  odešlých  čtenářů?  Mně  ani trochu.  Dostaly  jen  to,  co  si sami  svou  zoufalou  schwarzenberskou  masáží  zasloužily!

Relativně “dobře” z  ročního  zúčtování  vyšlo  naopak Právo, Deník a  HN.   Právo jako jediný  celostátní  titul,  řekněme s  nadsázkou  – psal opačně,

Deník se snaží  být  co nejvíce regionální  a  velká politická  témata  zas  až  tak neakcentuje a  Bakalovy  HN? To  je  docela  speciální  záležitost! Přiznávám,  že  u těch  jsem s logikou v koncích.   Mají  procentně  nejvyšší  ztráty  v pultovém prodeji  ze  všech   a podobně  také největší procentní ztrátu předplatitelů…  Ale nejmenší  odliv  v celkovém prodeji prodaného   nákladu.. Zvláštní! Ono  je  těch podivností  u těch tabulek  více. Jeden by  řekl, že  platí  následující  rovnice:

celkový prodaný  náklad =  součet  pultového prodeje  + předplatné

nicméně  tak to zjevně  není!  Nenapadá  mne  třetí  prodejní  kanál  pro denní  tisk, kromě  rozdávání  zdarma.  Doufám, že  poučený  Kosíř  mi tuto  podivnost vysvětlí, protože  je  k nalezení  u  všech  tiskovin  z tabulek. Nicméně,  vratme  se k  našim  tabulkám.  Je  zcela zřejmé,   že  především odešli  tzv.  volní  čtenáři. Ti, co kupují  noviny  na  státncích  a  v trafikách.   Tihle  se prostě  značným procentem  rozhodli  si  požitek z  ranních  novin odpustit.  A  zde  nepochybně  fungují dva  hlavní  důvody:

- ekonomická  situace, která  leckoho  z téhle  skupiny  nutí  šetřit

-věrohodnost nakupovaného produktu.

Nemám vodítko, abych  si  troufl  na  odhad,  co  z obou možností  platí  více.  Nicméně  jestliže  ve  volném prodeji  ztrácí  zejména  tituly,  které  cílí  na  tzv.  nejvyšší příjmovou  klientelu  – HN  +Lidovky  a  střední  vrstvu  a  nejméně naopak  krvácel  Blesk, Sport, AHA, což  jsou jasně  tituly  nízkopříjmových a  Právo s Deníkem  jsou  na polovičních ztrátách co  “prestižní” seriozní  konkurence,  tak  bych  dovodil  zcela jednoznačně,  že  hlavním důvodem  snížených pultových prodejů  asi  napjaté soukromé finance nebudou.

Máme tady ještě  ovšem tabulku třetí, informující  o ztrátách předplatitelů. A  tady  se musím vrátit  k  začátku  článku,  kdy  jsem více méně citoval  jeden  z včerejších diskusních příspěvků,   Jardy  Hudce – že  totiž  předplatitelé  jsou  nostalgici  a rozvinul,  že  také se může  jednat, vedle  oné nostalgie jde o  věc  tzv. prestiže.

 Ona tabulka  totiž neuvádí, kolik procent  z předplatitelů  jsou  soukromí  abonenti a  kolik  tvoří   firemní předplatné.  Když  budete  mít  firmu a je  celkem  jedno  jestli  jde o banku , aerolinky, restauraci,  úřad  veřejné  správy, školu – jaké  noviny  si asi tak předplatíte?  Určitě  MfD – jako  střední proud.  Když  to  bude  firma  dbající na dobrou pověst  a  odbornou informovanost? Pak  určitě  Hospodářky.  Á když budete  mít právní  kancelář?  Tipl bych  si  na Lidovky. Tihle nějaký Deník, který  referuje, že se někde narodila  trojčata  nebo  že místní  baráčníci pořádají  ples či  Právo,  evokující už  svým  hlavním nápisem doby  dávno minulé,  určitě  objednávat  nebudou.

A  všimli  jste  si  těch neuvěřitelně  nízkých  počtů předplatitelů  bulváru? I to je jasná  zpráva. Předplatné  Blesku  bych  si  jako firma  pořídil tehdy, když  bych provozoval  kadeřnictví,  masážní salon, solárko, nehtové  studio.  Prosím  Kosířky, aby  se na mne  nezlobily, neposmívám se jim. Snažím  se myslet jako podnikatel. A  tudíž  vyhovět převažujícímu  vkusu.  Kdyby  to kadeřnictví  mělo pánskou  část, tak  tam  nutně  bude  Sport. Z pochopitelných  důvodů.

Nicméně  i  u abonovaných odběratelů  ztrácely  nejvíce  oba  deníky, cílící  na  top klientelu!   A že  MfD  ztrtaila  nejméně? No jak se to vezme.  Mezi ní  a  Právem  je  rozdíl procentní  docela zanedbatelný. A to jsme  si řekli,  že  ohledně  předplatitelů  z řad  komerce bude  Fronta  daleko více  poptávána než  levicový  titul.

Ale  zcela signifikantní  je pro mne  úbytek  předplatného u Lidovek a  Hospodářek!  Ti, kteří je  odebírali a přestali, ve velké většině  nemají  hluboko do kapsy.  Přesto odřekli!  Naprosto nadpropočně! Prostě jim tyhle  titul y přestaly konvenovat!

Přidám  ještě  tabulku  čtvrtou  vlastní,  v  níž  jsem dopočítal, kolik  %  z  celkového prodeje  nyní  i před rokem,  tvoří  předplatitelé:

Titul                                                      % předplatného 1/14                            %předplatného 1/13

Blesk                                                     2,9                                                            4,3

MFD                                                    53,9                                                           50,7

Deník                                                 69,9                                                            68,3

Právo                                                  39,3                                                           38,3

AHA                                                   0,6                                                             0,7

Sport                                                   10,1                                                         10,0

LN                                                       52,7                                                         50,5

HN                                                      68,2                                                        70,7

Ta je pro mne mimořádně  zajímavá!  Dokumentuje  jednu  věc – že  téměř  u všech vydavatelů, díky   snížení  volných prodejů,  vzrostl  význam  předplatitelského kmene! Jakkoli i ten  se zmenšil.

Jistě  máme  zde výjimku – HN.  Být  jejich  šéfredaktorem, asi bych z tohohle  čísla  nespal…  Tyhle noviny  nikdy nebudou  produktem pro  trafiku na  zastávce  autobusu. Ty jsou opravdu  o trvalých, na prestiž  dbajících  předplatitelích. Pro mne  se HN prostě  začaly  potýkat  se ztrátou  důvěry  u těch, na kterých jim nejvíce záleží.

Naprosto  nijak překvapující  zjištění,  že  naopak  největší  nárůst  váhy  abonentů po  nastalých  ztrátách  všech  čtenářů  je  u MfD  a  LN. Po  jejich  zuřivě  ODS a  TOP obdobích,  patří  mezi jejich  trvalé odběratele soukromě zejména  ti, jimž  tahle  demagogicko – dogmatická  stranická /polo/propaganda  názorově  vyhovuje  a pak  – nostalgici.

Těmi míním takové, jako jsem  já.  Kteří prostě  chtějí  víc  informací než  najdou  na internetu, například komentářovou oponenturu  stálého levelu  To potřebuji k tomu, jaké  závěry si následně udělám sám.  Tohle mi internet  většinou  není schopen poskytnout. Komentářů  halda,  ale nikoli stálý level.  Příliš  proměnná  měřítka / tedy  velké  cirkulující  množství jiných názorů/  totiž problematizují  tvorbu  vlastních závěrů. Aspon  já tak funguji. Potřebuji mít  nějaký  “stálý” normál jako vnitřní orientaci. Nicméně  i tady  jsou ztráty  předplatitelů  pankáčhujerů  naprosto nepřehlédnutelné. Opět  – vzhledem k váze  firemních  odběratelů v  jejich klientském portfoliu.

Znovu se musím  vrátit  k včerejší  dementní  diskusi a bádáním  nad  tím, jestli bojkotovat  v Česku  KHL… Být  Taberym a spol.  určitě  bych  pro onu  diskusi  zvolil jiné  téma.  například  – jak  naše noviny  přežijí  do příštího ledna!

říkáte, že  tištěný  zpravodajský  produkt  není už  in a  že  prostě  odchází ze  scény  stejně jako kdysi  psací stroje  s  příchodem počítačů a kopírek?  Že lidé přecházejí na  internet?  To jistě  také. Otázkou ovšem je,  čemu  onen  čas, ušetřený  listování  v papíru  na  tom internetu  věnují.  Dost sotva  to bude nahrazeno  tím, že  by tam  četli  Taberyho, Šídla a  spol.  Až na pány  z  Aktuálně, jsou    jejich  komentáře,  analýzy  a úvahy  v neplaceném segmentu portálu  k  vidění moc nejsou…

A  statistiky  vývoje  počtů  zákazníků, navštěvujících placené  stránky   jsem jaksi  nedohledal. Tím nechci  říci, že neexistují.

Ale  být  Taberym a  spol.  určitě  bych  řešil  něco úplně  jiného, než  tu nebetyčnou ptákovinu.

Protože  ona  placená  internetová  žurnalistika  asi  náhradu  za  ztracené  klasické  čtenáře  hned  tak nevygeneruje. Viz  toco zanělo  před  3/4 rokem na specializované  mediální konferenci IAC 2013v Praze.

Například  tohle:

V Česku je v současné době podle Jakuba Ungera z Centrum Holdings zhruba 8 tisíc lidí, kteří si předplácí některý z online titulů. Ungr odhadl, že pokud by digitální předplatné rostlo současným tempem a náklad tištěných novin by klesal i v budoucnu stejně rychle jako doposud, došlo by v roce 2029 k tomu, že by v Česku byl stejný počet digitálních předplatných, jako náklad tištěných novin. Jenže – jestliže dnes je náklad deníků v Česku okolo jednoho milionu, v roce 2029 by poklesl na 100 tisíc.

Centrum Holdings už rok vydává placený deník Insider. Lidé jsou ochotní podle Ungra platit za fakta z byznysu a za odlišnost.

A  také  toto:

Vydavatelství Economia, které vydává v elektronické podobě deník Hospodářské noviny, zaznamenalo v únoru v průměru 3494 prodaných vydání HN za den, každý týden v průměru 975 vydání týdeníku Ekonom a 2057 vydání Respektu.

zdroj: http://www.lupa.cz/clanky/iac-2013-tistena-media-jsou-na-krizovatce-a-internet-je-podhodnocene-medium/

Dost zdrcující  čísla!  A  právě  mne napadlo – není takhle  náhodou  ta  disporporce v  tom  vzorečku  o celkovém prodaném  nákladu, kterou zminuji  v  textu  výše , dán těmi,  kteří  přešli na  elektronická  vydání???

Jestliže  ano…  tak  být Taberym a spol.  jdu s předstihem na rekvalifikační kurz! Protože  za  Karlhujerství zaplatili  velmi a velmi. A ted  to všechno násobí  nesmyslnou  jednostranností  ohledně Ukrajiny.

Netuším, jestli  Kosa bude existovat  za  rok. Podobně  nemám zdání, jestli mne  výrazně  nedostane  Alzheimer,  či zda  i za  rok  budou veřejně  dostupná  čísla o  vývoji prodaných  titulů.  Jestliže  všechno klapne,  pak  se  velmi rád k tomuhle  tématu opět  vrátím. S  dalším srovnáním.  jakkoli  rozhodně nemůže  být  stejné.  Vydavatelství  MfD převzal  Babiš,  Ringiera  Křetínský.   Což znamená zásadní proměny  novin i jejich  redakcí.  Mohu posuzovat pouze  Lidovky.  Ty  jsou  výrazně jiné  než před  rokem.  Nesrovnatelně!  Méně  demagogie, více reálných  kauz. Ale tak nějak  bez  chuti a bez  zápachu. A ohledně Ukrajiny     jsou občas  až překvapivě  věcné…

zdroj:http://vlkovobloguje.wordpress.com/2014/03/12/kdyz-blbstvi-kvete/

Facebook komentáře