Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Co bude, až bublina praskne?

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

V Praze dnes podepsal premiér Bohuslav Sobotka dohodu o investici s korejskou společností Hyundai Mobis. Ta investuje do výstavby závodu na výrobu světlometů pro automobily u Ostravy až čtyři miliardy korun a nový závod by měl začít fungovat za tři roky.

  • co-bude-az-bublina-praskne

Korejská společnost dostane od vlády investiční pobídky ve výši 433 milionů korun a dalších 131 milionů hmotné podpory.

Firma rovněž dostane až 302 milionů korun ve slevě na dani z příjmu po dobu deseti let. Také město Ostrava podpoří investici slevou 69 milionů korun za pozemek o rozloze 18,9 ha v průmyslové zóně Mošnov.

Už koncem června podepsal premiér Sobotka smlouvu se společností NEXEN TIRE o investici v objemu 22,8 miliardy korun. Podle ní postaví v průmyslové zóně Triangle u Žatce v Ústeckém kraji na 35 hektarech továrnu na pneumatiky, která vyrobí šest milionů kusů pneumatik ročně a zaměstná zpočátku na tisíc pracovníků. Později by se mohla rozšířit na 70 ha a dát práci až 2300 lidem.

Český stát se ve smlouvě zavázal k investičním pobídkám v maximální hodnotě 3,8 miliardy korun v podobě hmotné podpory v rámci strategické investiční akce ve výši 1,1 miliardy korun, hmotné podpory na vytvoření pracovních míst ve výši 300 milionů korun, slevy na dani z příjmů právnických osob ve výši 2 miliard korun, kompenzace Ústeckému kraji za slevu na pozemky z programu ISPROFIN ve výši 302 milionů korun a hmotné podpory na školení a rekvalifikace ve výši 92 milionů korun.

* **

O jednostranné zaměření průmyslu v ČR na automobilovou výrobu se diskutuje již mnoho let. Doposud byly automobilky tahounem exportu (23 %) a zaměstnávají nezanedbatelnou část obyvatel, 150 000 osob. K tomu je třeba připočíst další malé výrobny, které dodávají své produkty nejen do automobilek v Česku, ale i do zahraničí. Z tohoto hlediska by se nově uzavřené smlouvy mohly jevit, v souladu s vládní propagandou, jako úspěch, tím spíše, že se musely prosadit v konkurenci s dalšími zájemci z Polska či Slovenska a odjinud.

Jsou tu však i další pohledy, o nichž se nehovoří.

Jako bizarní zajímavost proběhla nedávno ve sdělovacích prostředcích série fotografií a článků o obrovských parkovištích neprodaných, a prý už neprodejných, aut v mnoha zemích světa. Je pozoruhodné, že nikdo z této ohromující skutečnosti nevyvodil žádné závěry.

http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/4092-pohrebiste-aut-kde-konci-miliony-neprodanych-kusu

Je při tom až obludné, jak se v globálním světě plýtvá surovinami, energiemi a lidskou prací, jen aby rostly obrovské příjmy majitelů automobilových koncernů. A nejen jejich. Nové automobily potřebují inovace, hustší síť silnic, nové způsoby marketingu a propagace atd. Růst růstu se prostě musí rozvíjet maximální rychlostí, stejně jako zisky globalizátorů. Někdo na to ale musí doplatit!

Bublina se stále nafukuje a jak svědčí obrázky z odkazu, odpad už pokrývá statisíce hektarů. Každá bublina však jednou praskne.

Rád bych pak pohlédl do tváře našim předním politikům, kteří si vidí jen na špičku nosu a utrácejí veřejné prostředky na podporu odvětví, které se jednoho dne musí zhroutit.

Vyhledat perspektivní odvětví výroby a finančně zabezpečit jeho rozvoj by zřejmě bylo mnohem složitější, a hlavně, přesáhlo by jedno volební období…

Ivo Krieshofer

Facebook komentáře