Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Otevřenost bez pravidel. Co skutečně víme o migraci – a co si jen myslíme

Evropa stojí před otázkou, na kterou si netroufá odpovědět nahlas: kolik solidarity si může dovolit, než ztratí důvěru vlastních občanů?

Debata o migraci je nabitá emocemi, ale
překvapivě chudá na fakta. Mluví se o empatii, ale méně o číslech. A právě ta rozhodují,
zda je pomoc udržitelná, nebo se mění v problém, který oslabuje i samotný pojem „humanita“.

otevrenost-bez-pravidel-co-skutecne-vime-o-migraci-a-co-si-jen-myslime

 

Otevřeli jsme dveře. Ale komu?

Od roku 2015 požádalo o azyl v zemích Evropské unie více než sedm milionů lidí. Největší příliv zaznamenalo Německo, kam jen v roce 2015 přišlo 890 tisíc žadatelů o ochranu.

Kancléřka Merkelová tehdy pronesla slavné „Zvládneme to“ – a zapsala se do dějin jako symbol otevřenosti. Ale dnes, téměř o dekádu později, se Německo potýká s důsledky rozhodnutí, které nemělo jasný plán.

Podle dat Spolkového úřadu práce z roku 2023 je více než třetina uprchlíků stále bez práce, a to i přesto, že mnozí z nich pobývají v Německu už několik let. Dle údajů Institutu pro výzkum trhu práce (IAB) dosáhne míra zaměstnanosti mezi uprchlíky pět let po příjezdu v průměru zhruba 49 %, přičemž většina z nich pracuje na nízkokvalifikovaných pozicích.

Většina z nich má buď jen základní vzdělání, nebo vzdělání neuznatelné v evropském kontextu. Vedle nízké zaměstnanosti je tu ještě otázka nákladů. Německo v roce 2023 vyčlenilo na „migraci a integraci“ přes 36 miliard eur. To znamená, že jen státní rozpočet vynakládá ročně na jednoho uprchlíka částky, které se pohybují kolem 40 až 50 tisíc eur – včetně dávek, ubytování, jazykových kurzů, školství i bezpečnostní správy.

A to nepočítáme výdaje jednotlivých spolkových zemí. Málokdo má odvahu vyslovit nahlas otázku, která je přitom naprosto legitimní: Je tohle udržitelný model? Kolik takové otevřenosti si může Evropa ještědovolit, aniž by tím rozvrátila vlastní sociální systém?

 

 

Integrace není jen o kurzech. Je o hodnotách.
 
Migrace ale není jen ekonomickou výzvou. Je především otázkou kulturní a právní. Mezi lety 2015 a 2022 zaznamenalo Německo i Švédsko výrazný nárůst kriminality v některých regionech, zejména mezi mladými muži pocházejícími z Blízkého východu a severní Afriky.

Debata o příčinách je přitom opatrná, veřejný jazyk stále více podléhá autocenzuře. Události silvestrovské noci v Kolíně nad Rýnem v roce 2015, kdy přes šest set žen nahlásilo sexuální obtěžování a útoky, přičemž většina pachatelů byli čerství migranti, se do médií dostaly se zpožděním a váhavě. Nešlo o klasickou cenzuru. Šlo o obavu z reakce veřejnosti, z obvinění z rasismu, z narušení oficiálního narativu. Ve Švédsku se mezitím začalo otevřeně mluvit o existenci „paralelních světů“: čtvrtí, kde neplatí evropské normy, kde školy nedokážou udržet disciplínu a kde policie čelí odporu jako v nepřátelském prostředí. To vše vytváří obraz selhávající integrace, která nevázne na nedostatku vstřícnosti, ale na neschopnosti jasně stanovit pravidla a trvat na jejich dodržování.


Český paradox: minimum migrantů, ale minimum řešení


V českém prostoru působí debata o migraci téměř jako ozvěna problémů jiných. V roce 2023 podalo v České republice žádost o azyl jen 1 169 osob jedno z nejnižších čísel v rámci celé Evropské unie. I přesto je téma migrace v politickém prostoru silně přítomné. Důvod? Většina veřejnosti vnímá migraci nikoli jako aktuální problém, ale jako potenciální ohrožení které může přijít kdykoli. A stát podle všeho nemá připravený žádný realistický plán. V roce 2015 se Česká republika v rámci evropského přerozdělovacího mechanismu zavázala přijmout 2 691 uprchlíků. Reálně jich přijala dvanáct. Z pohledu evropské solidarity je to selhání. Z pohledu domácí politiky to ale bylo vnímáno jako vítězství. Politici se nenechali zatlačit do kouta a „ochránili“ zemi před přerozdělením. Jenže otázka nezní, zda jsme v roce 2015 přijali stovky nebo desítky. Otázka zní: víme vůbec, co by se stalo, kdyby přišlo deset tisíc lidí najednou?

Kdo by je učil česky? Kde by bydleli? Jaké mají profesní kompetence? A hlavně jaká je jejich kulturní výbava a ochota přijmout hodnoty evropské společnosti?

Unie bez shody, Evropa bez důvěry


Evropská unie hledá strategii. Ale nenachází ji. Systém povinných kvót ztroskotal. Dobrovolná solidarita není dostatečná. Rozdělení kontinentu na „otevřené“ a „uzavřené“ státy zničilo jednotu. A s každou další krizí roste i veřejná frustrace. Je to paradox: státy, které se snažily být vstřícné, se nyní potýkají s přetížením. Ty, které se postavily na odpor, mají relativní klid – ale za cenu izolace. A právě v tomto vákuu vzniká prostor pro populismus a zkratkovité narativy. Kde chybí věcná debata, nastupují emoce a zjednodušené soudy.

Migrace může být přínosem. Ale jen tehdy, když stát ví, kdo přichází, proč, s jakým vzděláním, s jakým očekáváním a s jakou ochotou přizpůsobit se. Bez toho se z humanitárního ideálu stává technokratický chaos. A z chaosu roste nedůvěra. V média, v politiky, v evropské instituce.
 
Potřebujeme odvahu, ne fráze

Migrace není z definice hrozba. Ale bez řízení se jí snadno stane. Je legitimní ptát se: Kolik z nově příchozích se dokáže zapojit do pracovního trhu? Jak dlouho trvá, než je migrant soběstačný? Kolik stojí jeho pobyt ročně? Jaká je míra návratnosti těch, kteří azyl nedostanou? A proč je i po zamítnutí žádosti většina z nich stále v Evropě?


Evropa se musí přestat bát těchto otázek. Není neslušné je klást. Neslušné je tvářit se, že neexistují. Právo na azyl je základním právem. Ale systém, který umožňuje setrvání i těm, kdo ochranu nezískají, ztrácí důvěryhodnost. A s tím padá i ochota veřejnosti přijímat ty, kdo skutečnou pomoc potřebují.


Závěr? Žádný snadný nebude

Zkušenosti Německa, Švédska, Austrálie i Izraele ukazují, že fungující migrace není výsledkem soucitu ale rozhodnosti. Nejde o to, kolik lidí přijmete. Jde o to, zda víte, proč a jak.

Evropská otevřenost není slabost. Ale bez pravidel a kontroly se mění v autodestrukci.

Migrace může být silou rozvoje. Nebo také silou rozkladu. Výsledek závisí na jediném: kdo ji řídí.


Tématu se věnuje také nový dokument pořadu
Mýty a Fakta, nazvaný

„Ztrácíme kontrolu? Pravda o migraci, kterou vám nikdo neřekne“
.

Přináší fakta, která v politických debatách často chybí o číslech, dopadech, kulturních střetech i o tom, co se stane, když stát ztratí přehled o tom, kdo přichází a proč. Bez zjednodušení. Bez moralizování. Jen data a nepříjemné otázky, které už nelze dál odkládat.
 
 

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře