Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Záhada (nezáhada) letu Northwestern Airlines číslo 188

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

Jak je světové čtenářské obci známo, zhruba před deseti dny, 21. října, se letoun společnosti NWA  Airbus A320 na pravidelné lince ze San Diega v Kalifornii do Minneapolis-St.Paul ve Wisconsinu (dvojměstí), tedy od

americko-mexických ke kanadským hranicím, dostal do problémů, a s letounem i jeho 144 pasažérů. Na palubě byli tři členové palubního personálu a v pilotní kabině pánové Cheney a Cole (kapitán). Letoun „přeletěl" Minneapolis St. Paul International Airport o 241 kilometrů, respektive, pilotní kabina se dispečerům neozvala celých 78 minut.

Přirozeně, středisko letecké a kosmické obrany mělo za to, že jde o zdařilý únos, a k letounu vzlétla hotovost Národní gardy USA (čtyři stroje). Naštěstí v tu dobu už byla jedna z letušek nervózní, a do pilotní kabiny zavolala. Piloti se probrali, ohlásili se, dostali povolení k obrátce a následně i přistání na letišti v Minneapolis. Bylo štěstím, že měli dostatek paliva, protože některé piloty probere až signalizace téměř prázdných nádrží. Zde je dlužno podotknout, že po 11.9.01 se do pilotní kabiny v USA nedostane ani palubní personál a kontakt je jen akustický. Oba pánové při pětihodinovém následném debriefingu NTSB, který odpovídá za bezpečný letový provoz nad USA, doznali, že si nad laptopy měnili informace o budoucím zařazení v Delta Air Lines, která do NWA zavádí vlastní informační systém (NWA jsou už rok jen obchodním názvem). To je přirozeně za letu zakázáno, a proto oba piloti jsou dnes už bez práce, ale i bez licence. NTSB totiž jejich příběhu neuvěřila, stejně jako třeba známý blog Airline Biz na dallasnews.com.

Byla by to triviální historka, kdyby nebylo víceméně jasné, že oba piloti únavou usnuli. Svědčí o tom i jejich čilá aktivita po telefonátu letušky. V létě 2003 usnul pilot společnosti Woker International na cestě z Bahamských ostrovů do USA. V roce 2007 odešel druhý pilot

Travel Service z pilotní kabiny, kde nechal jen kapitána přelétávajícího Ženevu a Francii, spícího/usínajícího. Vloni usnuli v pilotní kabině Air India a destinaci přeletěli o 600 km, a na podzim, podle NTSB, navigačně minul stroj havajské společnosti go! letiště v Honolulu, a vlastně minul i stát Havaj, byť o pouhých 24 km (vizuálně viditelné). Příčina: spánek.

Pokud by se piloti NWA přiznali k spánku (nevolnosti?), licenci by oba měli. Ne práci. A bylo by to poučení i pro samotné společnost, které zatím tvrdí, že „jim se nic podobného stát nemůže". Může/nemůže - otázka je, jak dlouho by ještě hotovost sledovala nereagující letoun nacházející se mimo trasu. Myslím, že jen po „approach" k opravdu velkému sídelnímu středisku. Co by pak následovalo tušíme z roku 2001.

Cestujícím lze poradit snad jen onu Leacockovu metodu (kanadský humorista 19. a 20.století). Stephen Leacock v Literárních poklescích radil cestujícím vlakem již několik hodin před přestupem (příkladmo) v Kansas City (železniční uzel) obtěžovat vlakový personál a ve finále, na nádraží v Kansas City, vytáhnout vlakvedoucího, a položit mu zásadní otázku mezi černým a bílým etnikem: přestupovat v Kansas City, ano či ne?

Spánková relaxace otevřela i onen případ KAL 007, který byl sestřelen 1.září 1983. Osobně si ale nemyslím, že zmizení B 747 s cestujícími korejských aerolinií na trase Anchorage-Soul by byl tento případ. KAL 015 na stejné trase letěl jen několik minut po KAL 007- a doletěl, zatímco stovky mrtvých i stroj 007 se vypařil. Zajímavá výměna byla kdysi mezi Američany a radiorozvědnou částí japonského obranného letectva, které uvedlo sestřel v 3:29, Američané v 3:38 a Japonci ještě další sestřel ve 4:01.

Každopádně, lidé, kteří nás občas převážejí z bodu A do bodu B by měli vědět, že „the armed jet is somewhere out there", parafrázujeme-li motto seriálu Akta X. A stíhači nemají na trupu napsáno ono inspirativní „pomáhat a chránit"...No, mám motivaci, zvláště když cituji (Vánoce Smolíka McHiggina) z povídek Leacockových, a jdu dárky připravovat. Snad i můj manžel a syn budou o svatvečeru radostně shlížet na nadělené tkaničky do bot, a budou si je v radostném vzteku třídit na tkaničky levé a ty pravé....

Facebook komentáře