Panamský průplav (Panama)
- Podrobnosti
- Speciály CFP! / cestopisy & reportáže|
- 2. listopad 2025|
- CFP!|
- 2811 x
Po Brazílii, Mexiku a Argentině dnes navštívíme Panamu. A to hned její největší atrakci a zároveň nejvýznamnější zdroj panamských příjmů tzn. Panamský průplav, kvůli kterému byl "mírotvůrce" a skorodržitel Nobelovy ceny míru Donald Trump ochoten nedávno provést vojenskou invazi do Panamy.
Navštívíme i Promenádu Amador (Calzada de Amador), ze které jsou krásné výhledy nejen na hlavní město Ciudad de Panama, ale i na Panamský průplav a hlavně na Most Amerik (Puente de las Américas), který přemosťuje průplav na pacifické straně.

Promenáda Amador (Calzada de Amador)
V našem originálním videu uvidíte jedno z nejnavštěvovanějších rekreačních míst v Panamě. Tato cesta byla vybudována s použitím materiálu vytěženého při výkopech Panamského průplavu v letech 1904 až 1914. Zasahuje 6 kilometrů do Tichého oceánu a spojuje pevninu s ostrovy Naos, Perrico, Culebra a Flamenco. Vzájemným propojením ostrovů mezi sebou a Promenády Amador, která je spojuje s pevninou se z těchto ostrovů stal jeden velký "umělý" poloostrov, který nyní slouží k rekreačním účelům. Dříve to byla vojenská základna USA.
Mezi lety 1920 a 1980 zde bylo vybudováno opevnění na ochranu jižního vstupu do mezioceánské vodní cesty, jako součást vojenské základny, která se nejprve jmenovala Fort Grant a poté Fort Amador.
Mnohé z budov bývalé vojenské základny USA nyní slouží jako sídla restaurací, obchodů a klubů, ve kterých si užívají obyvatelé Panamy i turisté. Odtud můžete vidět panorama města Ciudad de Panama a tichomořský vstup do průplavu, zatímco se procházíte, běháte, bruslíte, jezdíte na kole, půjčujete si elektrické skútry nebo se jen posadíte a popíjíte v klidu někde na trávě nebo na lavičce. Právě z této oblasti vyplouvají lodě na ostrov Taboga, o kterém si něco povíme v některém z příštích cestopisů a také na souostroví Las Perlas, o.kterém si nic nepovíme, protože jsem tam nebyl.
Můžete si také pronajmout kajaky a pádlovat v zátoce nebo nakoupit místní produkty v řemeslných centrech nebo se najíst v některé z restaurací... Nenechte si ujít návštěvu přírodního centra Punta Culebra, které provozuje Smithsonian Tropical Research Institute a Biomuseum, které uvidíte i v našem videu.
Jak se tam dostat
Chcete-li se podívat na Amador musíte se nejdříve dostat do Panamy. Pak se veřejnou dopravou a to metrem linkou 1 musíte dostat do konečné stanice Albrook, jít asi 100 metrů k autobusovému nádraží Albrook a počkat na autobus na trase C850, který vás doveze až na Amador. Webová stránka veřejné dopravy Panamy je ZDE: https://www.mibus.com.pa/red-de-rutas/. Mimochodem, veřejná doprava funguje, je levná (v době, kdy jsem tam byl stál lístek na autobus i metro pod 10 Kč) a hlavně metro je nové a velmi hezké a čisté. Ale proto, že je to jen poloostrov, můžete tam dojít i pěšky, na kole nebo tágem či Uberem...
Most Amerik (Puente de las Américas)
Po Amadoru v našem videu uvidíte i Most Amerik (Puente de las Américas). Most Amerik je silniční most v Panamě, který překonává Panamský průplav v místě jeho vyústění do Tichého oceánu. Podíváme se tedy na tento výjimečný most z blízka i z dálky a pak se po něm i projedeme a podíváme se na nejslavnější průplav na světě ze samotného mostu. Celková délka mostu je 1.654 m, šířka mostu je 10,4 m a zahájení provozu bylo 12. října 1962. Náklady na stavbu mostu činily více než 20 milionů dolarů. Až do roku 2004, kdy byl vybudován Most století (cca uprostřed průplavu), byl jediným mostem na světě, který spojoval dva americké kontinenty, rozdělené Panamským průplavem.
Tento jedinečný silniční most přemosťuje Panamský průplav tam, kde ústí do Tichého oceánu a nachází se na předměstí města Panamy, které se jmenuje Balboa a je součástí Panamerické dálnice. Původně byl most nazýván Thatcher Ferry Bridge (Thatcherův trajektový most), ale později byl přejmenován na Most Amerik (Puente de las Américas).
Most Amerik byl navržen a vybudován americkou firmou Sverdrup & Parcel a umožnil značně zvýšit množství přejezdů automobilů přes kanál. Předtím existovaly 2 menší mosty s omezenou kapacitou.
Nyní je již i tento most v podstatě permanentně ucpán auty a jeho kapacita zdaleka nestačí potřebám rozrůstající se metrople...
Panamský průplav
Dále v našem originálním videu uvidíte plavební komoru - zdymadlo Panamského průplavu a to přímo v akci při otevírání. Uvidíte i loď, která proplouvá zdymadlem a na konci videa i historickou původní lokomotivu, která byla použita při stavbě Panamského průplavu.
Bohužel druhý konec (počátek) průplavu, nebo-li vstup (výstup) do Karibiku a potažmo Atlantického oceánu, který je ve městě Colon, v našem videu neuvidíte, poněvadž jsem tam nebyl, což mě samotného mrzí. Dorazil jsem až na předměstí Colonu do Sabanitas odkud jsem ale pokračoval do historické pevnost Portobello a pak na Isla Grande (Velký ostrov), které vám představíme v dalších cetopisech a videích.
Panamský průplav je jedním z nejkomplexnějších inženýrských projektů na světě, který spojuje Tichý a Atlantský oceán.
Jeho délka činí přibližně 80 km a umožňuje lodím vyhnout se dvoutýdenní cestě kolem Jižní Ameriky.
Panamský průplav je klíčovým prvkem v lodní dopravě a výrazně zkracuje čas potřebný k přepravě mezi oběma oceány.
Fakta o Panamském průplavu
- První loď tudy proplula 15. srpna 1914.
- Technické parametry: Průplav je 81,6 kilometrů dlouhý a 150 až 305 metrů široký.
- Rozdíl hladin: Rozdíl hladin činí 26 metrů.
- Kolik lodí kanálem propluje: za normálních podmínek 35 až 40 lodí za den.
- Cena proplutí: Mění se dle vytížení, malé jachty zhruba od 12 tisíc amerických dolarů (cca 280 tisíc Kč), kontejnerové lodě standardně 60–300 tisíc dolarů (cca 1,4–7,1 milionu Kč). V době sucha a velké zácpy se volné sloty pro lodě draží, cena za „předběhnutí“ v řadě může dosáhnout až čtyř milionů dolarů (přes 90 milionů Kč).
- Jaké lodě kanálem proplouvají: Jsou to především tankery, kontejnerové lodě nebo osobní luxusní lodě.
- Čekací doba: Loď průplavem propluje za 8–10 hodin, kvůli omezené kapacitě se s čekáním doba prodlužuje na cca 20–30 hodin.
Historie budování průplavu:
S nápadem využít Panamskou šíji jako lodní spojku mezi oceány přišlo poprvé Španělsko už v 16. století – necelých 50 let poté, co byla objevena Amerika. Tehdejší španělský král Karel V. chtěl námořní zkratkou dosáhnout vojenské a obchodní převahy nad Portugalskem. Nápad se však rozhodla uskutečnit až Francie na konci 19. století.
Plán Francouzů představoval prokopání Panamské šíje na úrovni mořské hladiny. Chtěli proto vyhloubit koryto natolik, aby na obou stranách navazovalo na vodní hladinu. S hloubením začali 1. ledna 1881.
První pokus o stavbu Panamského průplavu se ale potýkal hned s několika problémy. Francouzi neuměli pracovat s půdou, která se v oblastech stavby nacházela. S hloubením průplavu navíc začali v nejhorším možném čase, a to v období dešťů, které v Panamě trvá od dubna do prosince.
Docházelo proto k velkému počtu nehod – opakované sesuvy půdy, zasypávání pracovních strojů a zdravotní komplikace. Největší hrozbou však byli komáři, kvůli nimž dělníci podléhali malárii a žluté zimnici.
Francouzskou výstavbu vedl po svém úspěšném debutu při vybudování Suezského průplavu Ferdinand de Lesseps pod záštitou společnosti Compagnie de Panama. Lessepsovým plánem bylo prohloubení koryta v již zmíněné úrovni vodní hladiny, ale tenhle nápad nakonec vzal za své.
Francouzi do svého projektu pod záminkou vysokého platu nalákali desítky tisíc dělníků, nejčastěji z Afriky. Kvůli špatným pracovním podmínkám a nemocem, které stavbu Panamského průplavu zastavily, však přišlo o život okolo 22 tisíců z nich.
Francouzi přes všechny komplikace u projektu vytrvali osm let, ale v roce 1889 museli nakonec vyhlásili bankrot. Do průplavu, který byl ke konci hotový z jedné třetiny investovali 287 milionů dolarů.
Okolo prodeje Panamského průplavu vznikla korupční aféra. Vedení projektu nechtělo, aby se ve světě vědělo, jak na tom akciová společnost Campagnie de Panama doopravdy byla, kvůli bankrotu navíc musela vyhlásit konkurz. Ve Francii se proto vedoucí projektu snažili uplácet ministry a novináře.
Když to odhalila policie, obviněni byli mimo jiné Lesseps a jeho syn Charles, ale také inženýr Gustave Eiffel, který se na projektu podílel. Eiffel byl dokonce odsouzen k dvouletému žaláři. Odvolací soud rozsudek po přezkoumání zrušil a slavného tvůrce zcela osvobodil, jeho to však velmi poznamenalo. Zproštěni viny byli nakonec i Lessepsovi.
Průplav dostavěli Američané
Panamský kanál pak za třetinu původní ceny, tedy 40 milionů dolarů, koupili Američané, kteří pak v projektu pokračovali. Aby bylo dokončení výstavby průplavu úspěšné, dospěli ke dvěma opatřením.
Stavba průplavu začala v roce 1880, ale byla ztížena malarickým klimatem a sesuvy půdy. Američané pokračovali v projektu v roce 1901 a úspěšně ho dokončili. Museli však provést dvě změny.
Za prvné ustoupili od myšlenky Francouzů o prokopání kanálu na úrovni moře. Místo toho pod vedením Johna Franka Stevense využili řeku Chagres. Na ní se rozhodli vytvořit umělé jezero Gatún a to pak soustavou zdymadel propojit s oběma oceány. Američané tak vymysleli, že loď při proplouvání kanálem na jedné straně vystoupá k jezeru o 26 metrů a na druhé klesne zpět na úroveň mořské hladiny.
Druhým důležitým bodem byla příprava podmínek pro dělníky, o kterou se zasloužillékař William Gorgas. Díky sérii opatření, mezi které patřilo například dláždění cest, zavedení kanalizace nebo používání moskytiér, byli z území do dvou let vyhnaní komáři, kteří nemoce přenášeli. Poté mohla výstavba, do níž ve výsledku Spojené státy investovaly 375 milionů dolarů, začít.
Jedna z největších staveb přelomu 19. a 20. století byla otevřena 15. srpna 1914. Ten den však kanálem proplula jediná loď, do úplného provozu byl průplav otevřen až po první světové válce.
Kontrolu nad průplavem si Spojené státy udržely až do konce roku 1999.
Spojené státy provozovaly průplav až do roku 1977, kdy prezidenti USA a Panamy, James Carter a generál Omar Torrijos, přijali dohodu, podle níž budou do 31. prosince 1999 provozovat kanál společně a po tomto datu předají USA Panamské průplavové pásmo státu Panama.
Dne 31. prosince 1999 přesně o půlnoci skončila Američanům smlouva o "provozování kanálu" a kanál se dostal výhradně do správy Panamy.
Od té doby je Panamské průplavové pásmo neutrálním územím pod panamskou správou, přičemž USA nadále garantují jeho vnější obranu a obranu celého průplavu.
Panamská vláda spravuje kanál prostřednictvím 11členné rady Panama Canal Authority, která dohlíží jak na údržbu, tak na bezpečnost této vodní cesty.
Zajímavostí je, že Panama byla ještě počátkem 20 století součástí Velké Kolumbie, která však nedala Spojeným státům souhlas s budováním kanálu, tak se tehdejší prezident Theodor Roosevelt rozhodl "oddělit" Panamu od Velké Kolumbie silou a nová republika Panama již se stavbou souhlasila. Samozřejmě za "mírný" poplatek 10-ti milionů USD... Nejjasnější příklad politiky "rozděl a panuj" v kombinaci s použitím síly a uplácením v praxi. Ostatně tuto politiku používají Spojené státy dodnes. Samozřejmě v zájmu "svobody a demokracie"...
Panamský průplav: současnost
Panamský průplav se na začátku 21. století dočkal rozšíření, které zajišťuje proplutí lodí s velkou tonáží. Před rozšířením měl průplav tři zdymadla, nyní se může pyšnit již šesti. Stavba začala v roce 2010 a byla dokončena o šest let později.
Za normálních podmínek Panamský průplav odbavuje přibližně tři procenta objemu světového obchodu po moři. Je zároveň největším zdrojem příjmů Panamy, v roce 2022 jí přinesl 4,3 miliardy dolarů (téměř 97 miliard Kč)..
+ VIDEO ----------------------

Komentáře
Facebook komentáře
Nejčtenější za poslední týden
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (9.11.2025)
- JUDr. Jindřich Rajchl a Ing. Jan Skalický - Kavárnu klepne pepka
- POKROVSKÝ KOTEL SE UZAVŘEL !!! Ruská armáda zajala ukrajinské vojáky obklíčené v Pokrovsku...
- Robert Fico o válce na Ukrajině
- Jana Zwyrtek Hamplová k projevu Hayata Okamury v PSP ČR
- Rakušan se od úchylného Pšenáka distancuje a Rajchla brání? A co policejní ředitel Vondrášek? (Doplněno!)
Související články
