Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Izrael hrozí Libanonu silou kvůli nalezištím plynu

  • landau-uzi
Izrael v posledních dekádách nikdy nepotřeboval nějakou větší záminku k útoku na své sousedy, jakmile ale byly v jeho vodách (nebo přinejmenším v jejich blízkosti) nalezeny zásoby ropy a zemního plynu v hodnotě asi 40 miliard dolarů, začal izraelský ministr infrastruktury Uzi Landau hrozit, že jeho země je připravena podpořit své nároky na tato naleziště vojenskou silou.

Předseda libanonského parlamentu Nabí Berrí obvinil Izrael, že „ignoruje mapy", ale problém bude spíš v tom, že Izrael má prostě mapy takříkajíc vlastní. Zatímco libanonské mapy výsostných vod vedou linii do moře kolmo od konce pozemské hranice, jak je ostatně obvyklé, Izrael vychází z toho, že vzhledem, že jeho hranice s Libanonem vybíhá do moře v tupém úhlu, lze tuto linii prodloužit a vyhlásit tam izraelské „ekonomické vody", byť podle všech norem tyto vody patří Libanonu. Nedávný masakr na Mavi Marmara navíc ukázal, že Izrael ani jasně nedefinuje, kde že to jeho výsostné začínají a kde končí a řídí se v tomto směru podle své libosti.

Zmíněná naleziště ropy a plynu se nacházejí podél libanonsko-izraelské hranice, převážnou částí ovšem na straně Libanonu. Izrael nyní tvrdí, že libanonský nesouhlas s tím, že židovský stát na dohled od libanonských měst v libanonských vodách buduje vrty, je vlastně srovnatelný s nesouhlasem se „samotnou existencí" státu Izrael a je ve skutečnosti jen cynickým pokusem nechat Izraelce oddřít všechnu špinavou práci a pak si plody jejich díla nárokovat.

Izraelský deník Haarec mezitím oznámil, že organizátoři íránské humanitární flotily vzdali kvůli izraelským hrozbám svou plavbu ke Gaze, nicméně další íránská loď s asi 60 lidmi na palubě tímto směrem už vyrazila.

Americké ministerstvo zahraničí mezitím konstatovalo, že humanitární flotily směřující s pomocí do Gazy jsou „nezodpovědné". Podle něj prý „existují mechanismy, jak předat humanitární pomoc Gaze prostřednictvím členských států a organizací, které by tak chtěly učinit. Přímé dodávky po moři nejsou vhodné, zodpovědné a za současných podmínek ani produktivní."

 

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře