Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Komentář oficiální mluvčí MZV Ruské federace M.Zacharovové v souvislosti se zprávou Nizozemské rady bezpečnosti o technickém vyšetřování katastrofy malajsijského Boeingu na Ukrajině

Hodnocení uživatelů:  / 4
NejhoršíNejlepší 

Ruští experti ještě musí podrobně prostudovat zprávu o výsledcích technického vyšetřování tragédie malajsijského Boeingu, které se konalo pod vedením Nizozemské rady bezpečnosti. Rozsáhlé komentáře k němu ještě, předpokládám, přijdou. Teď bychom chtěli zdůraznit, že již dříve jsme opakovaně upozorňovali na problémy kolem teho šetření. Bohužel, situace se v tomto ohledu vůbec nezměnila.

  • komentar-oficialni-mluvci-mzv-ruske-federace-m-zacharovove-v-souvislosti-se-zpravou-nizozemske-rady-bezpecnosti-o-technickem-vysetrovani-katastrofy-malajsijskeho-boeingu-na-ukrajine

Připomeňme, že Rusko od samého počátku důsledně trvalo na tom, aby vyšetřování havárie malajsijského Boeingu bylo objektivní, komplexní a transparentní. Od začátku jsme se snažili o konstruktivní účast v práci týmu expertů, o maximální příspěvek k ní, a přirozeně jsme spoléhali na to, že také naši odborníci budou mít přístup ke všem informacím, kterými tým disponoval. Rusko stálo u zrodu rezoluce č. 2166 Rady bezpečnosti OSN, obsahující požadavky na to, jak se vyšetřování má provádět. Bohužel, naše návrhy vést vyšetřování tak, aby bylo transparentní, využít k tomuto účelu mechanizmus Rady bezpečnosti, byly ignorovány, stejně jako se ignorovaly i naše výzvy dodržovat zmíněnou rezoluci. V rozporu s ní generální tajemník OSN vůbec nepředložil Radě bezpečnosti komplexní návrh na opatření, která by napomohla vyšetřování. Bez povšimnutí zůstaly také otázky týkající se vyšetřování, které jsme nastolili v Radě bezpečnosti OSN v září 2014.

Ruským expertům nebyl umožněn přístup ke všem materiálům vyšetřování. Jak chápeme, stanovisko ohledně katastrofy, které vypracovali odborníci koncernu Almaz-Antej, jenž je hlavním vývojářem komplexu «Buk», bylo ignorováno. Nizozemští kolegové nereagovali ani na pozvání navštívit do Rusko a seznámit se s materiály o katastrofě Boeingu, jimiž Almaz-Antej disponuje. Mezitím prohlášení zástupců koncernu a Ruské federální agentury pro leteckou dopravu (Rosaviacija) svědčí o tom, jak významnou práci odvedla firma a také odborníci agentury, kteři nejednou předkládali vyšetřovacímu týmu své kritické připomínky. Proto zůstávají vážné pochybnosti o tom, zda bylo skutečným cílem vyšetřování prováděného v Nizozemsku zjištění pravých příčin letecké katastrofy, anebo zdůvodnění předem vznesených obvinění.

Nelze opomenout to, že zůstaly bez odezvy i naše požadavky, aby ukrajinská strana poskytla mezinárodnímu společenství záznam komunikace vojenských leteckých dispečerů, a také informace o již potvrzeném působení vlastních vojsk protivzdušné obrany v dotyčné oblasti.

Rovněž jsme upozorňovali na podivnou skutečnost, že se najednou po roce od zahájení vyšetřování objevila informace o nálezení úlomků rakety, která údajně zapříčinila zničení letadla, a o vyslání do oblasti katastrofy nové mise nizozemských odborníků za účelem sběru zbylých na zemi fragmentů letadla, přičemž již dlouho předtím se tvrdilo, že prakticky všechny úlomky letadla již byly shromážděny.

Toto vše je jen část otázek ohledně šetření, položených ruskou stranou. Je zřejmé, že to, jak se vyšetřování provádělo, se nevyhnutelně projevilo na jeho výsledcích. Při tom nespornou je skutečnost, jež je potvrzená komisí, že Ukrajina nese přímou odpovědnost za neuzavření vzdušného prostoru pro civilní lety.

Východiskem z této situace by mohlo být pokračování vyšetřování, které by mělo být patřičně zkorigováno, s plnou účastí na něm těch států, které mají materiály, jež by mohly přispět k objasnění katastrofy letu МН17. Na takovou práci jsme samozřejmě připraveni.

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit / registrovat

Facebook komentáře