Facebook Twitter RSS

Transparency: lehkomyslná neznalost, anebo zaujatá lež?

  • Transparency_International
První místo v korupci, které udělila nedávno Rusku organizace Transparency International, způsobilo velký rozruch jak v ruských, tak i v západních masmédiích. Organizátoři průzkumu dotázali 3 000 podnikatelů v 30 zemích. Dotázaní museli dávat svým zahraničních kolegům známky: od 0 – těm, kteří „vždy podplácejí", až do 10 – těm, kdo nikdo nedávají úplatky. Nejvyšší známku nedostala ani jedna země. Na dolní příce seznamu z 28 zemí jsou ruští podnikatelé se známkou 6,1, o příčku výš jsou Číňané.

Výsledek průzkumu byl označen za „rating", a právě pod tímto názvem se dostal do masmédií. Vzniká zákonitá otázka: proč dostal tento průzkum anonymních podnikatelů status vážného ratingu? A jestli se často oznamuje o případech, kdy Rusové dávají úplatky v zahraničí? Všem je dobře znám třeba skandál se společností Daimler AG, která vyrábí auta se značkou Mercedes. Uznala, že dala za výnosné smlouvy v zahraničí úplatky v částce 56 milionů dolarů. Dělal někdo z ruských podnikatelů něco podobného? Rating do Transparency International podobné údaje neuvádí. V každém případě chybí odpověď na zcela zákonitou otázku: kdo jsou ti dotázaní podmkatelé?

Organizace, který se zabývají sociologickými průzkumy, svou práci označují obyčejně za „průzkum veřejného mínění". Avšak v případě Transparency International byly výsledky získané pomocí její „metodiky", nejen základem pro závěry referentů, ale také pro doporučení patřičným službám. Ten závěr je následující: Rusko a Čína jsou globálními „vývozci" korupce a představují nebezpečí pro podnikatelské prostředí jiných zemí. Není to snad až příliš smělé tvrzení? Toto řekl generální ředitel Centra politické informace Alexej Muchin:

„Výzkumy Transparency International vyvolávají samozřejmě pochyby, protože jsou součástí informačního působení na společnost. Je třeba vzít v úvahu, že Transparency International financují zcela určité vlivné skupiny, které jsou nanejvýš zainteresovány na tom, aby ukázaly, že Rusko není spolehlivým ekonomickým partnerem. Jde o vážný konkurenční boj, a v tomto boji jsou všechny prostředky dobré".

Jestliže byl průzkum, který pak dostal název ratingu, udělán na objednávku, a Transparency financují, jak je známo, USA, pak je to už vůbec nepěkná věc. Několik anonymních telefonátů – a máte tu světový skandál!

 

zdroj:http://czech.ruvr.ru/2011/11/25/61029618.html