Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Unavuje vás bezlepková dieta? Zkuste konopnou alternativu!

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 
  • gluttenfree
Cítíte se příliš omezování klasickou bezlepkovou dietou, která váš jídelníček ochudila o množství chutí a zdraví prospěšných látek? Vyzkoušejte mnohem chutnější a hlavně zdravější variantu v podobě konopných výrobků! Lepek naši předci konzumovali odjakživa, ale alergie na něj se objevuje až v posledních letech. Proč? Jak jinak než kvůli zisku!

Alergie na lepek jako výsledek fungování moderní společnosti

Dříve se obilí mlelo mezi mlýnskými kameny. Takto vzniklá mouka obsahovala celé zrno (střed s lepkem a škrobem, obilku a klíček) a byla doopravdy celozrnná. Obsahovala všechny látky potřebné k jejímu dokonalému trávení. Problém byl, že se nedala dlouho skladovat. Rozdrcený klíček totiž obsahuje tuky a enzymy, takže rychle žlukne. A to současnému obchodnímu systému rozhodně nevyhovuje. Proto byly na konci 19. století zkonstruovány válcové mlýny. Při mletí v tomto zařízení vypadne klíček, pak vnější část zrna, obilka – obě složky se oddělí a zůstane jen bílá mouka – tedy lepek a škrob. Průchodem válcového systému jsou otruby nataženy do jehliček, které jsou velmi jemné, ale ostré, a přidají-li se k bílé mouce pro zdání celozrnného výrobku, svými jehličkami narušují jemnou strukturu střeva.

Tato vzniklá mouka neobsahuje ingredience důležité pro dostatečné trávení. Kvůli tomu, že ve výsledném produktu chybí klíčky a jeho enzymy, nedochází ke štěpení škrobu a jeho oddělení od lepku. Mouka se teď navíc konzumuje v podobě pečené, kde se vazba škrobu a lepku umocňuje a možnost rozložení lepku v žaludku klesá. Ten není v žaludku správně natráven a rychle putuje do střeva. Tam poškozuje sliznici tím, že se zde natahuje do řetězců, které zalepují mikroklky a brání vstřebávání. Postupně se zhoršuje i imunitní systém střeva a dochází k přemnožení bakterií a plísní. Vzhledem k rozšíření bílého pečiva a jeho soustavné konzumaci po několik generací se tvořilo chronické poškození metabolismu, které se dědí z generace na generaci, a stav střeva se pochopitelně zhoršuje. To negativně ovlivňuje je i střevní imunitu a imunitu celé populace. Je to jeden z důvodů proč dnes přibývá alergií, únavových syndromů, neurologických a kloubních problémů.

Proč konopí?

Konopné semínko patří díky vyváženému poměru pro tělo důležitých živin mezi nejzdravější a nejkvalitnější potraviny, které si můžete dopřát. V semínku je obsaženo 20 aminokyselin – z toho 8 patří mezi kyseliny esenciální, které si organismus sám vytvořit neumí a může je získat pouze prostřednictvím potravy. Konopné potraviny jsou dieteticky velmi ceněné, také díky vysokému množství esenciálních nenasycených mastných kyselin omega 3 a omega 6, fytosterolů, chlorofylu a lecitinu. Dále konopné semínko obsahuje vitamíny E, B1, B2, minerály a stopové prvky: vápník, hořčík, draslík, železo, fosfor a zinek. Kombinace těchto látek mu propůjčuje schopnost snížit hladinu cholesterolu a zlepšit regenerační a imunitní systém lidského organismu. Kromě toho má konopné semínko protizánětlivé účinky a celkově zlepšuje fungování metabolismu. Díky tomu, že konopné semínko neobsahuje lepek (gluten), je vhodné i pro lidi trpící celiakií.

Konopné produkty

Mezi oblíbené konopné produkty patří konopná mouka. Získává se mletím konopných výlisků, které vznikají při lisování konopných semen na olej. Díky výraznému podílu lehce stravitelných globulinových bílkovin edestinu a albuminu, všech esenciálních aminokyselin a vlákniny se řadí k mimořádně zdravým potravinám. Ale o pozitivech konopí už jsme mluvili výše. Pojďme se podívat na rozdíl mezi konopnou, kukuřičnou a sójovou moukou.

Není mouka jako mouka

Kukuřičná mouka má velmi nízké nutriční hodnoty (nízký obsah nenahraditelných aminokyselin). Ty jsou pro lidský organismus nepostradatelné, protože slouží k syntéze proteinů. Při konzumaci tohoto typu mouky tudíž musíte mít stále na vědomí, že je třeba dodávat ještě jiný zdroj proteinů. Sojová mouka zase obsahuje vysoký podíl enzymů, které trávení proteinů zpomalují, a tak vám může přivodit nepříjemné střevní potíže. Konopná mouka je od všech těchto negativních vlastností oproštěna a proto vyhrává boj o nejvhodnější potravinu pro lidi s bezlepkovou dietou.

Upeč třeba chleba...

Konopnou mouku můžete použít pro výrobu nejrůznějších pokrmů (stejně jako mouku pšeničkou apod.), ale je třeba ji nakombinovat ještě s jiným typem. Díky vysokému podílu rostlinného oleje je totiž poměrně těžká a tak by těsto nešlo zpracovat do požadované konzistence. Poměr konopné varianty by neměl překročit 20 % procent celkového obsahu mouky. Je třeba začít s malým množstvím a případně přidávat. Pokud si pečete domácí chleba, zkuste do něj přidat konopná semínka a rázem máte oživený jídelníček. Konopná semínka můžete konzumovat samotná, nebo pražená, jako pochutinu k pivu či vínu, vynikající jsou v nejrůznějších druzích salátů, pomazánek či jogurtů.

Zdroj: http://www.zelenazeme.cz/

http://www.vlaknina.estranky.cz/clanky/vlaknina.html

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit / registrovat

Facebook komentáře