Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Blahořečení recesi, aneb proč ji milujeme I.

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

Kdybychom žili ve starověkém Řecku, úředníci ČSÚ by si dnes ráno dobře rozmysleli, zda publikovat nejnovější data o vývoji české ekonomiky. Snadno by totiž mohli být dryáčnickým vox populi označeni za posly špatných zpráv, čímž by se jejich osobní časová řada jednou provždy uzavřela. Recese podle ČSÚ kufry nebalí, jak by se z výroků jejích dvorních terapeutů mohlo zdát, ale spíše vybaluje. Co Čech, to prý viník: Neotvíráme dost ochotně peněženky, lichvářské řemeslo vymírá a podnikatelé si dávají investiční time out.

  • blahoreceni-recesi-aneb-proc-ji-milujeme-i

A k tomu všemu z českého zboží přestali být u vytržení i naši západní sousedé, jinak vděční konzumenti všeho s trikolórou na obalu. Zlatý věk zažívají média: Krvelačné titulky svádí oči naivních čtenářů a na sadomasochistických textech hospodářských článků konečně může být alespoň ono pověstné „zbla“ pravdy. A co více: Čechům se řinou proudy vody na mlýn jejich legendární národní vlastnosti: Nespokojenosti. Taková je recese – podle všeho, co se píše, mor do našeho národního svatostánku, desetihlavá saň plivající registrační formuláře na úřady práce, pohroma, jíž na nebohé poctivce artézskou studnou z nitra země vyslal snad samotný Satan. Je tomu skutečně tak? Podle nás má recese i svou lidskou tvář: Nikoli snad falešného milosrdenství, ale obrýleného, inteligentního racionalismu. Dovolte nám několik kacířských tvrzení: Nejlepším manažerem ekonomiky je recese. Recese přináší více dobra než konjunktura. A do třetice: Recese je na rozdíl od konjunktury racionální. Jste naštvaní? Tak čtěte dále.

1) Univerzální alibi: Neplníte prodejní plán? Jste zaměstnanci nenáviděn? Nenosíte domů dost peněz? Zdaleka nejen na tyto otázky se na vrcholu hospodářského cyklu špatně odpovídá: Prodává se totiž masově bez ohledu na produkt, zaměstnanci rozmazlovaní prémiemi a manažerskými lichotkami si spokojeně předou u svých počítačů plných domácího videa a nálada shopaholických manželek odpovídá tlustým svazkům jejich butikálních účtů. Růst je v této fázi hodnotou, za jejíž dogmatičnost a sociálně-konsolidující prvek by se nemusela stydět kdejaká česká garážová sekta. Recese sundává růžové brýle z očí a ke slovu se dostává moudro investiční legendy Warrena Buffetta: Teprve odliv ukáže, kdo plaval nahý. Na vrcholu cyklu plevy vytěsňují zrno: Neexistují špatná rozhodnutí, chyby se dělají obtížně a úsměvy jsou automatické. Na vrcholu cyklu neexistuje uvěřitelné vysvětlení neúspěchu. Recese nebo spíše „recesní vědomí“ tento luxus nabízí, a člověk dostává šanci vrátit se ke své chybující přirozenosti. Aneb mýlit se je opravdu lidské.

2) Cenově-spotřební revoluce: Vrchol hospodářského cyklu s sebou přináší řadu dalších, méně příjemně znějících vrcholů. Tak třeba vrchol cenové hladiny, vrchol úrokových sazeb nebo vrchol cen řady investičních i spotřebních aktiv. Jednoduše v duchu očekávání růžových zítřků nám připadají aktuální ceny výhodné. S nadšením tak telefonujeme za tarify, jež by průměrně inteligentní Němec chápal jako nekvalitní humor, v euforii pořizujeme auta nejmenované české kultovní značky, u nichž připlácíme i za dvířka schránky před spolujezdcem, a vzrušeně létáme s aerolinkami, jejichž obchodní model vypadá jako nepovedený historický román. K tomu všemu zveme svého osobního lichváře takřka na pivo, altruisticky podporujeme svého developera a společenský status odvozujeme podle objemu zaplacených bankovních poplatků. Inu vrchol cyklu je drahý a jde do peněz: Pokud jste schopni svou spotřebu na vrcholu cyklu financovat ze svých „provozních“ příjmů, ještě se tak mnoho neděje. Skutečný problém nastane, pokud se financujete dluhem. Tento model je třikrát špatně: Kupujete nejdráže, jak můžete, za úvěr platíte nejvyšší úrok, jaký můžete, a co více – je nanejvýš pravděpodobné, že splácet budete v recesi. Přesto však je poptávka po úvěru právě na vrcholu cyklu nejvyšší. Recesi si představte jako vymýtání maržového ďábla: Auto si najednou můžete koupit i s výbavou odpovídající lidské důstojnosti, telefon u ucha už nepálí jako čerta svěcená voda a kvůli cestě autobusem na španělské Costa Brava už si nemusíte brát o týden dovolené navíc. Za málo peněz najednou dostáváte překvapivě hodně muziky. I taková je recese.

Jaroslav Bukovský

zdroj:http://www.ipoint.cz/zpravy/1128718911-blahoreceni-recesi-aneb-proc-ji-milujeme-i/

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit / registrovat

Facebook komentáře