Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

Czech English French German Russian Spanish

ads

Islám nebyl nikdy tolerantní, nikdy progresivní, jen bral a nic nedal (úvaha)

Hodnocení uživatelů:  / 4
NejhoršíNejlepší 

Velmi často se mohu dočíst, jako odpověď na kritiku islámu, že islám byl v minulosti tolerantní a islámská civilizace nesla prapor pokroku, zatímco Evropa žila v době „temna“. Cílem je jedno, umlčet kritiky.

Dobře tedy, kdy muslimové byli tolerantní k ostatním? Bylo to v době,kdy sice ovládli rozsáhlé oblasti Blízkého východu a severní Afriky, ale tyto oblasti ovládali pouze vojensky. Nikoli ekonomicky a kulturně. V době, kdy sjednocené arabské kmeny dobyly rozsáhlá území na Byzanci a Perské říši.

  • islam-nebyl-nikdy-tolerantni-nikdy-progresivni-jen-bral-a-nic-nedal-uvaha

Tedy dvou ekonomicky a kulturně dvou nejvyspělejších státních útvarů tehdejší doby. Tato území sice byla dobyta vojensky, ale nebyla dobyta společensky. Aby Arabové, potažmo muslimové, mohli dobytá území ovládat administrativně, tak nutně potřebovali zachovat stávající uspořádání. Tato dobytá území měla de facto podobu určitého protektorátu a vládu pod patronátem muslimského vládce zajišťovali úředníci dobytého celku. Tedy křesťané anebo zoroastristé, kteří měli nejen za úkol udržovat pořádek, ale také výběr daní pro muslimského vládce. Přínos islámské nadvlády byl asi stejný jako přínos říšského protektora v Protektorátu Bohmen und Mahren. Po určitou dobu bylo nutné tolerovat křesťany, případně jiné náboženské skupiny. Vláda muslimu byla slabá a stála jen na loajalitě jimi dosazených úředníků.

Byla islámská civilizace vyspělejší než evropská? Ne, nebyla. Muslimové díky tomu, že dobyli civilizačně mnohem vyspělejší celky než byl Arabský poloostrov získali ohromné bohatství. Nejen ekonomické, ale také kulturní. Netýká se to jen území na Blízkém východě, předtím ovládaných Byzantinci a Peršany, ale také území v severní Africe, převážně v dnešním Egyptě a také Pyrenejského poloostrova, tedy území, která byla také součástí Východořímské říše. Nejvyspělejší říše tehdejší doby. Mluvíme li tedy o islámských vědách, filozofii, měli bychom spíše mluvit o dozvucích antické filozofie, antických vědách, perské matematice, římské architektuře na území ovládaných muslimy. Proč? Protože islámská filozofie stavěla na antických filozofech, překládaných do arabštiny syrskými, africkými a španělskými mnichy. Algebra je perská, číslice jsou indické, architektura je římská.

Dozvucích, protože za Ummajovců a Abbasovců více než islám převládal obdiv dobyvatelů k poraženým a jejich snaha se jim vyrovnat. Tito vládci, více než islám a učení Mohameda, podporovali to, co obdivovali na Byzanci a Persii a podporovali islámské hnutí Mutazzila, což byl islámský směr založený na racionálním myšlení Aristotela a Platona. Snad nejznámějším představitelem tohoto hnutí je Averroes. Islám nám dal Aristotela? Kdepak. Aristotela cituje svatý Augustin ve svých spisech. Aristoteles byl živý v irských klášterech. Jenom Aristotela nikdo neuměl uchopit. Byl to až Averroes, islámský vyvrženec a heretik, který se se snažil dát dohromady Platona, tedy určitou abstrakci a Aristotela, tedy něco co je možné uchopit a pojmenovat. Kdo dnes z muslimů zná pojednání Averroese o Duši? Nikdo, protože to je neislámské.

Jako vyspělost islámu se uvádí Alhambra. Dokonalost a vyspělost islámské architektury. Jenomže my nevíme jak vypadala. Současná Alhambra je totiž dílo španělských králů. Původní byla kompletně přestavěna. Nicméně, přestavba proběhla na základě původních dispozic, založených na římském oblouku. V té době už v Evropě začínala mít navrch Gotika s lomeným obloukem a zatímco vrchol islámské architektury spočíval na vylepšení římských staveb kaligrafii, tak ta temná a zaostalá Evropa stavěla budovy do výše s velkými prosklenými stěnami.

Podobně tomu je s lékařským uměním. Medicína byla rozvinutá tam,kde k tomu byly podmínky. A světě div se, bylo to území kolem Středozemního moře. A to hlavně kvůli klimatu. A základem lékařské moudrosti byl Galén. Na tom nic nezměnil ani význačný lékař, stavící na Galénovi Ibn Sína. Stavěl na Galénovi přidal svoje zkušenosti. Nicméně, nikdy Galéna nepřekročil. Nepřinesl nic nového, ani nemohl. To nové byl totiž až mikroskop.

Islámská civilizace nikdy nedokázala stavět na tom co získala. Její úpadek nastal ve chvíli, kdy projedla stůl plný lahůdek. Žila z podstaty, stejně jako komunistický režim. Ve chvíli, kdy byly snědeny poslední drobky padla. Zůstal jen Mohamed.

Autor: Martin Kavka

Zdroj: https://martinkavka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=650672

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit / registrovat

Komentáře  

#3 danpoisel@seznam.cz 2018-02-25 09:38
Mohu vás ujistit, že islámský svět si svých vlastních učenců velmi váží. Jistěže ne celý-ve smyslu náboženských fanatiků či ortodoxních vyznavačů. Naštěstí tito netvoří většinovou muslimskou obec. Poznal jsem desítky zemí, kde je islám dominantním náboženstvím, v mnohých jsem byl více než dvakrát (Sýrie, Libanon, Jordánsko, Jemen, Omán, SAE, Írán, Uzbekistán, ...) a rozhodně všedním obrázkem je právě tolerance.
Při posledním pobytu v Íránu, kdy jsem v Isfahánu potkal starší rodinu se synem-studentem "průmylsovky", jsem se musel zastydět při představě našich studentů. Ten chlapec mi totiž plynulou angličtinou vysvětloval Chajjámovo řešení kubických rovnic pomocí kuželoseček staré 1 000 let.
#2 danpoisel@seznam.cz 2018-02-25 09:38
Ale no tak, pánové Kozelo a Šimso, musíte cítit, že takový text kvůli své formě představuje práci 4. kategorie, to se nebavím o obsahu. Ale pokud zůstanu čistě u něj: "...Kdo dnes z muslimů zná pojednání Averroese o Duši? Nikdo, protože to je neislámské...." Tímto tvrzením se autor sám diskvalifikoval a svůj text dopředu odsoudil. Autor zná všechny muslimy.. "Algebra je perská..." Odkud autor ví, že Al-Chorezmí nebyl muslim? atd. atd.
#1 danpoisel@seznam.cz 2018-02-24 10:22
Autor se dopouští obrovského zmatení pojmů. Zaměňuje muslimy, Araby, účelově spojuje fakta a vytváří mezi nimi jakésí myšlenkové oslí můstky...
Pokládá nikým nevyřčené otázky, aby je následně popřel - jak laciné.
Dojem, který se snaží autor ve svém pačlánku navodit, je založen jen na primitivních pudech.
Nicméně respektuji jeho názor. Byť si myslím, že je založen pouze na nevědomí.

Facebook komentáře